Gezond en slank met Nederlands populairste weekmenu’s.

Afvallen én lekker eten wij maken het mogelijk.

Ontdek het geheim van de Foodsisters weekmenu’s. Iedereen kan het!

Pak je energie terug. Geef je gezondheid een boost met onze weekmenu’s.

Makkelijk, praktisch en lekker afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Al 5 jaar in de top 10 bestverkochte dieetboeken bij bol.com

Simpel afvallen met lekkere recepten. Voor iedereen!

Maak vandaag een start naar een fit en energiek leven.

Verlies makkelijk gewicht met de beste koolhydrraatarme weekmenu’s van Nederland.

Ik heb honger!

'Ik heb honger!' Je zegt het zo gemakkelijk. Maar of je dan wel echt behoefte hebt aan eten? Herkennen van honger is essentieel bij het onder controle houden van je gewicht.

Je stofwisseling
Je kunt je lichaam zien als een machine. Voor alles wat het doet is brandstof (energie) nodig. De benodigde energie wordt gehaald uit koolhydraten, eiwitten en vetten in de voeding. De stofwisseling gaat snel als we veel verbranden. Bijvoorbeeld tijdens het sporten of werken. Tijdens de slaap vertraagd de stofwisseling, je lichaam gaat over op de spaarstand en zal dus minder energie verbranden.

Soms merk je dat je stofwisseling trager wordt. Een trage stofwisseling kan zorgen voor overgewicht of een opgeblazen gevoel.  Hoe snel je stofwisseling is, wordt voor een groot deel erfelijk bepaald.  Ook je levensfase bepaald hoe snel je stofwisseling is. Kon je vroeger alles eten, maar kom je nu toch ineens gewicht aan?

Je lijf verandert
In de loop der jaren verandert je lijf, zélfs als je niet in gewicht aankomt. Dat komt omdat je stofwisseling bij het ouder worden langzamer wordt. Je hebt in feite steeds minder calorieën nodig: tussen de 20 en 30 jaar heb je 2200 kcal nodig, tussen de 30 en 40 is dat 2000 kcal en boven de 40 is dat nog maar 1900 kcal per dag. Bovendien verandert je lichaam van samenstelling als je ouder wordt. De spiermassa wordt minder en je krijgt meer vetweefsel. Vanaf een jaar of dertig wordt dat extra vet steeds duidelijker zichtbaar, vooral op de billen, heupen en buik. Daar kun je wel wat aan doen!

Je leven verandert
Als je boven de dertig bent, verandert er meestal veel in je leven. Je vindt een vaste partner, een baan en vaak komen er kinderen. Die nieuwe leefstijl heeft ook gevolgen voor je gewicht! Want ga maar na: minder tijd voor sporten, zwangerschapskilo’s die maar niet verdwijnen, gezellig samen voor de tv met een hapje en een drankje…

In de overgang
Afvallen in de overgang wordt extra lastig. De hormoonverschuivingen hebben gevolgen voor lichaam én geest. Je hebt meer trek in tussendoortjes en je bent soms ook doodmoe, zodat je niet aan sporten wilt denken. Bovendien daalt de stofwisseling nog een beetje. Als je dan niet oplet, vliegen de kilo’s er aan.

Beweeg meer

Meer spierweefsel zorgt voor een snelle stofwisseling en voorkomt dat vet zich in het lichaam kan gaan opstapelen. In je ruststofwisseling (als je niet aan het sporten enz. bent) verbrand je 60 tot 75% van je dagelijkse energie. Een belangrijke factor die de hoogte van je ruststofwisseling bepaald is je spiermassa. Verlies van spiermassa betekent een tragere stofwisseling. Door te sporten bouw je juist je spiermassa op.

Ieder mens heeft zijn eigen stofwisseling.
We kennen allemaal geluksvogels die alles kunnen eten wat ze willen, zonder een gram aan te komen. Deze mensen hebben hoogstwaarschijnlijk een stofwisseling die niet erg efficiënt met calorieën omgaat. Er zijn (helaas) ook mensen bij wie de stofwisseling veel efficiënter met calorieën omgaat. Ze komen veel sneller in gewicht aan én het is moeilijker voor hen om af te vallen.

Voorkom het jojo-effect

Diëten met weinig calorieën kunnen ervoor zorgen dat door het uithongeren van het lichaam, het lichaam efficiënter om gaat met energie (de spaarstand). Met als gevolg dat je weer aankomt als je na het dieet evenveel gaat eten als voor het dieet (jojo-effect). Dit komt omdat je lichaam langzamer energie is gaan verbranden.

Zijn alle calorieën hetzelfde?

Vetarm eten om af te vallen lijkt een goed idee, maar in veel gevallen worden de vetten (onbewust) vervangen door suikers, waardoor je nog steeds een grote hoeveelheid (snelle) calorieën binnenkrijgt.  Voor veel mensen zijn suikers en snelle koolhydraten echte dikmakers. Dit zijn bijvoorbeeld: suikers, vruchtensappen, witbrood, witte rijst, pasta’s of aardappelen. Deze zijn alleen nuttig voor sporters die snel energie nodig hebben, maar niet voor mensen die willen afvallen en weinig beweging krijgen. Het lichaam zal bij deze mensen de snelle calorieën omzetten in vet.

Toch afvallen, zonder te weinig calorieën:
Om er toch voor te zorgen dat je wel voldoende energie binnenkrijgt maar niet te veel snelle koolhydraten, is het verstandig te kiezen voor voedingstoffen die je lichaam minder snel verbrand zoals eiwitrijke voeding. Bij voorkeur pure, koolhydraatarme voeding, zonder toegevoegde suikers.

 

Deel bericht:

Ontvang ons
gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Gerelateerde berichten

AvondmaaltijdKetogeen dieet

Keto sperziebonen salade

Wie zegt dat een salade altijd sla moet bevatten? In deze salade gebruiken we sperziebonen als basis.

Lees verder »
BlogKoolhydraatarmTussendoortje

Koolhydraatarme tussendoortjes

Gezonde koolhydraatarme tussendoortjes zijn vaak moeilijk zelf te verzinnen. In de blog geven we 21 voorbeelden van gezonde tussendoortjes (koolhydraatarm) Afvallen wordt een stuk gemakkelijker vol te houden als je regelmatig iets eet. In de Foodsisters weekmenu’s mag je drie keer per dag iets tussendoor eten. Zo voorkom je een dip of lekkere trek, waardoor je anders snel de verkeerde dingen zou kiezen. Kies iets gezonds zoals fruit, yoghurt. Deze koekjes leveren je belangrijke bouwstoffen omdat ze niet van tarwemeel maar van amandelmeel en lupinemeel zijn gebakken.

Lees verder »
BlogReview

Hendriëtte (-30kg)

Het volgen van de weekmenu’s is voor mij de sleutel geweest. Diëten voelt als een verplichting voor mij. Dat heb ik losgelaten.

Lees verder »

Inloggen

Meld je aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief