Gezond en slank met Nederlands populairste weekmenu’s.

Afvallen én lekker eten wij maken het mogelijk.

Ontdek het geheim van de Foodsisters weekmenu’s. Iedereen kan het!

Pak je energie terug. Geef je gezondheid een boost met onze weekmenu’s.

Makkelijk, praktisch en lekker afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Al 5 jaar in de top 10 bestverkochte dieetboeken bij bol.com

Simpel afvallen met lekkere recepten. Voor iedereen!

Maak vandaag een start naar een fit en energiek leven.

Verlies makkelijk gewicht met de beste koolhydrraatarme weekmenu’s van Nederland.

Ben jij suikerverslaafd?

Ai daar heb je de laatste kruimels van je pak koek. Of de lege wikkel van jouw chocolade reep, die je beetje bij beetje op zou eten.

Als je wilt stoppen met suiker: stop dan met dit veelgenoemde excuus

“Dit is niet normaal meer.” “Ik heb echt een probleem met suiker.” “Als ik één keer begin kan ik niet meer stoppen.” “Shame on me.” “Ik ben ongesteld dan MOET ik echt chocolade. “  “Ik baal, waarom heb ik geen wilskracht?”

Dit zijn zinnen die wij soms voorbij zien komen in onze sugar-challenge.

Herken je jezelf hierin? En vind jij jezelf suikerverslaafd?

Wij gebruiken zelf soms ook het woord suikerverslaafd. Om aan te geven hoe moeilijk het is om de slechte gewoontes af te leren. De verleiding is soms ‘verslavend’ groot om iets te laten liggen wat je ontzettend lekker vindt.

Iemand op straat overvallen om aan je suikerkick te voldoen, gaat waarschijnlijk wat te ver.
Suikerverslaving bestaat wel of niet, hier zijn onderzoeken tegenstrijdig in. Feit is dat je het eten van veel suiker in 99% van de gevallen eerder kunt zien als een slechte gewoonte dan als een verslaving zoals aan drugs of alcohol. Dan ga je ’s nachts desnoods in paniek op pad om aan je kick te komen. Of uiteindelijk geld stelen en vele andere grenzen overgaat om dat je het middel MOET hebben. Tuurlijk zal je wellicht eens ’s nachts wat keukenkastjes open trekken op zoek naar suiker, maar iemand op straat overvallen om aan je suikerkick te voldoen gaat waarschijnlijk wat te ver.

Ingesleten slechte gewoonten
Wat vaak eerder aan de hand is. Is een zeer ingesleten gewoonte waarin je de voorkeur voor zoetigheid hebt ontwikkeld. Met vaak een achtergrond waarin je in je jeugd al getroost wordt met een snoepje. En je nu dus, eigenlijk logisch, bij tegenslag en stress op zoek gaat naar dezelfde troost. Een snoepje. Je hebt een ongezonde relatie met suikerrijke producten ontwikkeld, maar bent zeker niet verslaafde. Suikerverslaafd zou ook betekenen dat jij nooit meer iets zoets zou kunnen eten, zoals een ijsje omdat je hele lichaam dan meteen gaat schreeuwen om meer. En dat is niet het geval. Je begint niet te trillen en te zweten als je in één keer stopt met suiker. Je voelt je hooguit een dat wat flauw.

Ons advies “Gebruik de term suikerverslaafd met mate”

Waarom? Je gaat de ‘verslaving’ als smoes gebruiken voor je ongezonde gedrag en gedraagt jezelf als slachtoffer.

Vaak help dit niet voor het doorzetten van het minderen van suiker in je eetpatroon.

Hoe het dan zit met de onderzoeken die aantonen dat suiker verslavend is? Ja suiker zou zeker verslavende eigenschappen hebben. Zoals dat er dopamine wordt aangemaakt in je hersenen na het eten van suiker. Wat zorgt voor een gelukkig gevoel.  En na het eten van suiker hunker je inderdaad vaak naar nog meer suiker. En ja, ook wij zien in onze praktijk een bepaalde genetische aanleg. De ene kan wel stoppen na 1 koekje en de ander niet. En dit gaat vaak van generatie op generatie en deze mensen hebben echt niet een gebrek aan wilskracht. Het is voor hen veel en veel moeilijker om de suikerrijke producten te laten staan.

Suiker is dus zeker niet goed voor je gezondheid en zeer verleidelijk om teveel van te eten, maar uiteindelijk onder controle te krijgen door je gewoonten aan te passen en zeer veel wilskracht te hebben.

Hoe doe je dit?
Weet dat suiker invloed heeft op je hersenen en de verleiding dus heel groot is om suikerrijk voedsel te kiezen. Je hebt echter wel de keuze. Ga je hier op in of niet? Hoe vaker je jezelf weigert hoe minder sterk je eigen weerstand zal worden.

  1. Stop met zeggen dat je suikerverslaafd bent. Dit werkt echt door in je eigen geloof. Als je het maar vaak genoeg hard op zegt. Ga je het zelf ook geloven. En ga je je slechte gewoontes goedpraten door steeds maar te zeggen ‘Ik ben écht suikerverslaafd’.  Je gedachten zijn je krachten! Je gedachten worden je woorden en je woorden worden je daden.
  2. Kijk hoe je op dit artikel regeert.

Wellicht word je bij het lezen van dit artikel wat geïrriteerd. Hoe kan dat? Gebruik jij wellicht de term suikerverslaafd. Om je gedrag uit te leggen, maar wees dan alert. Gebruik je dit voor misschien wel een onderliggend probleem wat lastiger is uit te leggen aan de buitenwereld zoals emotie-eten.

Ten slotte
Dit artikel is niet bedoeld aan te tonen of suiker wel of niet verslavend is. Maar vooral om erop te attenderen dat je de term suikerverslaafd niet ongemerkt als excuus gaat gebruiken om zo je slechte gewoonten niet aan te hoeven passen. Uiteindelijk hopen wij dat we met al onze tips en het delen van onze ervaringen wij jou kunnen helpen om van de suiker te kunnen laten staan. Zodat je ook kunt ervaren hoeveel fitter je jezelf zult voelen. En dan mag je best af en toe wat suiker. Alleen bewust en met mate.

Deel bericht:

Ontvang ons
gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Gerelateerde berichten

AvondmaaltijdKetogeen dieet

Keto sperziebonen salade

Wie zegt dat een salade altijd sla moet bevatten? In deze salade gebruiken we sperziebonen als basis.

Lees verder »
BlogKoolhydraatarmTussendoortje

Koolhydraatarme tussendoortjes

Gezonde koolhydraatarme tussendoortjes zijn vaak moeilijk zelf te verzinnen. In de blog geven we 21 voorbeelden van gezonde tussendoortjes (koolhydraatarm) Afvallen wordt een stuk gemakkelijker vol te houden als je regelmatig iets eet. In de Foodsisters weekmenu’s mag je drie keer per dag iets tussendoor eten. Zo voorkom je een dip of lekkere trek, waardoor je anders snel de verkeerde dingen zou kiezen. Kies iets gezonds zoals fruit, yoghurt. Deze koekjes leveren je belangrijke bouwstoffen omdat ze niet van tarwemeel maar van amandelmeel en lupinemeel zijn gebakken.

Lees verder »
BlogReview

Hendriëtte (-30kg)

Het volgen van de weekmenu’s is voor mij de sleutel geweest. Diëten voelt als een verplichting voor mij. Dat heb ik losgelaten.

Lees verder »

Inloggen

Meld je aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief