Afvallen zonder sporten

Afvallen zonder sporten? Dat kan! Lukt het jou niet om te sporten in je dagelijkse leven? Heb je ’s avonds geen fut meer na je werk, geen tijd of gewoon geen zin om te sporten? Vaak krijgen wij de vraag of het mogelijk is om af te vallen zonder te sporten. Tijd dus om er een blog aan te wagen en dit verder uit te lichten!

Minder erin, meer eruit

Het principe van afvallen is eigenlijk heel simpel. Er moet minder energie in en er moet meer energie uit. Dit betekent dat je meer moet verbranden dan dat je aan energie (eten) in je lichaam stopt. Dus ik moet wel sporten, zodat ik meer verbrand? Ja, je zult inderdaad met sporten meer energie verbranden, dit kan het afvalproces zeker bevorderen. Maar nee, het is niet noodzakelijk om te sporten als je af wilt vallen. Er zijn continu processen in je lichaam bezig die 24/7 energie kosten. Dus stel je zou de hele dag in je bed blijven liggen, ook dan is je lichaam energie aan het verbruiken en calorieën aan het verbranden. Afvallen zonder sporten is dus mogelijk, maar hoe?

 

Eet koolhydraatarm


Een voedingspatroon waarbij je je koolhydraatinname beperkt en deze vervangt door gezonde vetten en eiwitten, helpt bij het verliezen van vet. En dit is precies wat we willen voor het afvallen. Lange tijd werd gedacht dat vet de boosdoener was. Maar tegenwoordig blijkt uit vele studies dat vetten juist kunnen helpen bij het verliezen van gewicht (link). Door koolhydraatarm te eten zal je een stuk minder tarwe en suiker tot je nemen. Dit zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel stabiliseert en zal de afgifte van het hormoon insuline verminderen. Je lichaam haalt minder energie uit suiker, doordat deze reserves op een gegeven moment in het lichaam op zijn. Daardoor schakelt je lichaam sneller over op de vetverbranding. Lees hier meer over voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet.

6 tips voor afvallen zonder sporten


1. Eet volwaardige voeding


Hiermee bedoelen we voeding rijk aan goede voedingsstoffen. Dit zijn onbewerkte producten zoals groente, fruit, verse vis en vlees, zuivel. Onbewerkte producten zitten vol goede voedingsstoffen welke je een verzadigd gevoel geven. Ze bevatten veel vitamines en mineralen die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren. Vermijd de producten die vol zitten met tarwe en suiker. Deze bevatten vaak een stuk meer calorieën, verzadigen maar tijdelijk en bevatten nog maar weinig goede voedingsstoffen.

 

2. Maak bewuste keuzes


Hoe meer je bewust nadenkt over het eten wat je eet, hoe beter je je keuzes zult maken. Als je van te voren al hebt ingepland wat je gaat eten en je de boodschappen hiervoor al in huis hebt, des te minder snel zal je in de verleiding raken om iets ongezonds te eten. Zorg er ook voor dat wanneer je buiten de deur bent je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt. Hiermee zal je voorkomen dat je bijvoorbeeld een ongezonde snack uit de muur trekt of voor een snoepautomaat komt te staan. Wees hierop voorbereidt. Het zal je helpen om gezondere keuzes te maken.

3. Beweeg

Ondanks dat je niet kunt of wilt sporten, kun je er wel voor proberen te zorgen om overdag iets meer te bewegen. Ook dit zorgt voor extra verbranding in je lichaam. Pak bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, ga in je pauze even een rondje wandelen en ga op de fiets of wandelend boodschappen doen. Dit zijn allemaal kleine extra dingen die kunnen helpen om extra energie te verbranden. Daarbij is bewegen goed voor je algehele gezondheid. Het heeft een positief effect op je hart, bloedsomloop en immuunsysteem. Ook kan het zorgen voor minder stress.

4. Eet voldoende eiwitten


Eiwitten zijn een belangrijke bron bij het herstel en opbouw van lichaamscellen. Het zorgt voor een behoud van je spiermassa en dit is zeker belangrijk wanneer je een calorierestrictie hanteert. Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Je zult daardoor minder trek hebben om te snacken overdag. Ook verhoogt het je metabolisme en brengt het de vetverbranding opgang. Eet dus elke dag een beetje zuivel, kip, vis of vlees om aan voldoende eiwitten te komen.

5. Eet voldoende vezels

Vezels zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarnaast dragen ze bij aan een gezonde darmflora en zorgen ze voor een soepele stoelgang. Veel vezels vind je in groente, fruit en volkorenproducten. Ook kun je bijvoorbeeld elke ochtend door je bakje kwark een eetlepel lijnzaad toevoegen om aan voldoende vezels te komen.

6. Drink voldoende water

Water drinken is voor een hele boel processen in ons lichaam belangrijk. Eigenlijk ook wel logisch gezien ons lichaam voor bijna 70% uit water bestaat. Ook zorgt water drinken voor een verzadigd gevoel. Neem regelmatig een glas water en je zult merken dat je minder trek hebt gedurende de dag. Zorg dat je 2 liter water per dag drinkt.

Conclusie

Afvallen zonder sporten is dus zeker mogelijk. Minder energie erin en meer energie eruit is hierbij de leidende factor. Houdt daarnaast goed rekening met de producten die je eet. Probeer toegevoegde suikers te vermijden, ook de snelle koolhydraten als rijst, pasta en aardappelen. Eet hiervoor in de plaats meer groente, zuivel, vlees, vis, eieren en noten. kijk hier voor een voorbeeld eetschema

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

BlogTussendoortjeVegetarisch

Recept gezonde pepernoten en gezond speculaas

Gezonde pepernoten (én superlekker!)

 Bereidingstijd: 15 minuten
  Bakken: 20 minuten
   Oventemperatuur: 160 ºC

Lees verder »
BlogIntermittent Fasting

Intermittent fasting en afvallen

Intermittent fasting is geen nieuw dieet. Eigenlijk is deze methode van vasten een oud geheim om je lichaam te laten herstellen. Denk maar aan de boeddhistische monniken die ook vaak vasten. Vasten kan klinken als …

Lees verder »
BlogReview

Ervaring Ria

Ria: “(-23 kg) Ik zou het iedereen gunnen om zo lekker, makkelijk en gezond te leven.”

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.