1. Ik val niet af 

Als eerste is het belangrijk om na te gaan of je je volledig aan het programma hebt gehouden. Soms kan één of twee smokkel momenten al invloed hebben op het resultaat. Beredeneer zelf eens hoe de afgelopen week is gegaan: ben je (misschien) de mist in gegaan? Zo ja, wanneer? Met wat? Al had je het over mogen doen, had je het dan anders aangepakt? 

Gemiddeld worden er bij het intermittent fasting hele goede resultaten behaald. Dit kunnen mogelijke oorzaken zijn waarom het bij jou niet lukt.

Ons gewicht wordt beïnvloed door vele factoren: hoe was je darmwerking afgelopen weken? Had je wel dagelijks ontlasting of juist obstipatie? En denk ook aan de hoeveelheid drinkvocht, de temperatuur, alcohol, de menstruatieperiode en de hoeveelheid zout in de voeding zijn allemaal van invloed op de hoeveelheid lichaamsvocht. En lichaamsvocht dat weegt ook, dus dat beïnvloed je gewicht ook. Ga niet vaker dan 1 x per week op de weegschaal staan. 

Hoeveel gewicht je verliest hangt altijd af van verschillende factoren. Bijvoorbeeld je leeftijd, slik je medicatie en hoeveel je beweegt. Beweeg je veel, dan gaat het afvallen altijd een stuk sneller. Een tip is dus altijd om wat meer te gaan bewegen (wandelen, zwemmen). 

Wat ook heel belangrijk is, is wat is je huidige gewicht nu? Als je nu geen overgewicht hebt, is het lastig om met intermittent fasting je lichaamsvet te verbranden. Veel lastiger dan bijvoorbeeld iemand met 25 kilo overgewicht. 

Ook als je voordat je aan het programma heel weinig at (minder dan 1200 kcal) kan het zijn dat het afvallen met dit programma wat langzamer gaat. Wij zijn uitgegaan dat je voor het programma op ca. 2000 kcal zit en nu dus mindert. Maar als je al heel weinig at, gaat dit effect nu niet op. We willen echter niet nog lager in kcal gaan zitten, omdat het dan een crashdieet zou gaan worden. Met geduld zal je echt gewicht gaan verliezen, maar het gaat dan wel langzamer dan ‘gemiddeld’

Daarom zeg ik altijd: je gedachten zijn je krachten!! Ga niet vaker dan 1x per week op de weegschaal.

Nog wat praktische tips:

– Vervang het brood voor wat volle Griekse yoghurt met fruit en noten 

– Probeer iedere dag te wandelen of drie keer in de week een uur te sporten.

– Vervang een avondmaaltijd voor een salade of soep of vervang een lunch door een salade of soep.

– Voeg een super vastdag toe

– Let op wat je drink naast de koffie, thee en water. 

Mocht dit nog niet helpen, of ben je er na deze uitleg nog niet over uit wat een mogelijke oorzaak bij jou kan zijn dat je niet afvalt. Dan raden wij aan contact op te nemen met een diëtist voor persoonlijk voedingsadvies. Of bij een arts je schildklierfunctie te laten testen. 

Met bovenstaande tips kun je jouw lichaam een duwtje geven. 

Hopelijk gaat het met deze tips weer de goede kant op. Vergeet niet dat je ook andere doelen bereikt zoals super gezond eten met veel groenten waar je lichaam ook weer heel blij van wordt. Je bent  goed bezig, blijf het volhouden! 

2. Schildklier en IF 

Er is nog geen protocol over het medicijngebruik en intermittent fasting. Daarom adviseren wij om te overleggen met je verpleegkundige of arts. Wij horen dat veel mensen hun medicatie dan gaan slikken op een ander moment van de dag. Uiteraard wel in overleg met de arts. Ook hoorde wij van een klant, die zelf schildklierproblemen heeft dat haar endocrinoloog het intermittent fasting goedkeurde. Zij gaat het dus voor zichzelf uitproberen onder begeleiding van een arts. Dit kun jij ook altijd doen. Kijk wat werkt voor jou en overleg altijd met een arts.

3. Hoeveel val je af met het IF

Omdat je lichaam meer uren in de vetverbranding modus zit zul je sneller afvallen dan met een dieet waarbij je alleen op de koolhydraten of calorieën let. Reken op gemiddeld 1,5 tot 2 kilo per week. Uiteraard is dit weer afhankelijk van leeftijd, hoeveel je beweegt, geslacht en het aantal uren dat je per dag vast. Wil je de meeste kilo’s afvallen? Dan raden we aan om de 16:8 methode te volgen.

 

4. Ik eet vegetarisch 

Je kan het boek volgen als je vegetarisch bent. Dan moet je meer plantaardige eiwitten binnen krijgen. Je kunt dit bijvoorbeeld vervangen voor peulvruchten, ei of kant-en-klare vleesvervangers. Maar kijk wel goed naar de ingrediënten van deze producten. Kant-en-klare vleesvervangers zijn verkrijgbaar in de vorm van balletjes, burger, cordon bleu, hamburger, kebab, mix, enzovoort. Let erop dat deze producten niet gepaneerd mogen zijn, want dan bevatten ze teveel koolhydraten. Vegetarisch gehakt mag bijvoorbeeld wel, maar let op bij producten als hamburgers en schnitzels. Als je helemaal geen dierlijke producten neemt, heb je producten nodig die zijn verrijkt met vitamine B12 of pillen met vitamine B12. 

Ook hebben wij een lijst waar je alle vleesproducten en vlees gerechten uit het intermittent fasting kookboek mee kan vervangen. 

Daar staan ook nog een aantal extra recepten op. Deze kun je hier vinden: https://www.foodsisters.nl/vegetarische-opties/

 

 

5. Ik heb diabetes

 

Er is nog geen protocol over het medicijngebruik en intermittent fasting. Daarom adviseren wij om te overleggen met je diabetesverpleegkundige of arts. Je kan samen kijken of het mogelijk is om bijvoorbeeld het ontbijt langzaamaan steeds per dag een stukje later te gaan eten. En dan te controleren wat dit doet met je bloedsuikerwaarden. 

 

 

6. Moet ik vitamines innemen tijdens het IF 

 

In de eerste periode van het IF is het niet noodzakelijk om vitamines bij te slikken. 

Volg je het boek langer dan drie weken, dan kun je kiezen voor een multi-vitamine. 

Je kan dan bijvoorbeeld kiezen voor Orthica: https://www.hollandandbarrett.nl/search?query=orthica&isSearch=true

Kies dan voor een multi-vitamine.

 

 

7. Mag ik de Protein broden van Jip en Jij ook toevoegen aan de menu’s van het IF 

 

 

Wat leuk dat jij weer wil gaan starten met ons boek.
De broden van jip en jij kun je goed als afwisseling toevoegen aan het boek IF.

De broden kun je altijd hier bestellen: https://www.jipenjij.com/product/protein-brood/

 

 

8. Er staan maar drie dagen van het basismenu in, wat moet ik daarna doen

 

In het boek gaan wij in principe uit van de 16:8 methode.

De basismethode staat er in als voorbeeld voor na het 16:8

Er staan dus drie voorbeelden in die je kan aanhouden.

Wil je het langer volgen dan kun je de menu’s van 16:8 volgen.

Je kan dan gewoon de tijden waarop je eet verschuiven.

 

 

9. Mag ik havermelk ( of andere drank)  drinken in vastenperiode ?

 

Op pagina 153 t/m 155 van je boek staat wat informatie over dranken tijdens het vasten.

Havermelk valt dan onder een calorische drank en mag je 1 tot 2x per dag toevoegen.

Doe dit dan het liefste in de eet periode, maar heb je een moeilijk moment dan mag je deze ook ergens in de 16 uur toevoegen.