Wat zijn de voor- en nadelen van een koolhydraatarm dieet

Wie ons een beetje volgt weet natuurlijk dat wij groot voorstander zijn van koolhydraatarm eten. Dus eerlijk is eerlijk helemaal onbevooroordeeld zijn we niet. Maar in dit bericht doen we ons best de voor -en nadelen op een rijtje te zetten, zodat je hier zelf je eigen conclusies uit kunt trekken of koolhydraatarm eten voor jou wel of niet geschikt zou kunnen zijn.

Voordelen:

Je zult afvallen
Het eten van veel koolhydraten betekent het eten van veel ‘suikers’. Al deze overtollige suikers zetten zich om in vet. Door weinig koolhydraten te eten spreek je uiteindelijk deze vetreserves aan en dit zorgt ervoor dat je snel afvalt. Gemiddeld wel 1 kilo per week!

Je zorgt goed voor jezelf
Je wast je haar toch ook niet met schoenpoets? Je gaat je lichaam weer voeding geven waar het de zo nodige energie uit kan halen en dat merk je. Je verkleint ook de kans op diabetes, hart- en vaat ziekten.

Je hoeft geen honger te lijden
Je mag zoveel eten als je wilt, zolang het maar gezonde keuzes zijn.

Stabiele bloedsuiker spiegel
Door minder suiker te eten krijg je een stabiele bloedsuiker spiegel, dit zorgt ervoor dat je je minder moe gaat voelen na het eten van een maaltijd.

Het is voor altijd vol te houden
Als je één keer de suikerpot hebt dichtgedaan, mis je al die zoetigheid écht niet meer. Je smaak veranderd en de behoefte aan bijvoorbeeld een glas cola neemt af. Je kunt weer genieten van een aardbei en proeven hoe heerlijk zoet deze eigenlijk is.

Je zult je lekker in je vel voelen
Je gewicht neemt af en je dat is toch mooi meegenomen, maar ook je huid gaat stralen en je haarbos wordt voller door je gezonde leefstijl. Ook geven de reacties van je omgeving een enorme motivatie.

Nadelen:

Het vergt planning
Natuurlijk het is heel makkelijk een muesli reep in je tas. Met koolhydraatarm eten zal je thuis je voorbereidingen moeten treffen en bijvoorbeeld een klein bakje met rauwkost mee moeten nemen.

Je mag geen brood en pasta meer
Twee producten waar we in het Nederlandse eetpatroon echt gek op zijn. Het brood kan je vervangen door jezelf te verwennen met een heerlijke maaltijdsalade en de pasta kan je vervangen door bijvoorbeeld spaghetti van courgette te maken.

Veel eiwitten, dus duur
Doordat je veel eiwitten en gezonde vetten eet, zal je qua boodschappen misschien iets duurder uitkomen. Een stukje vlees of vis van goede kwaliteit of een handje noten is duurder dan een eierkoek gemaakt van witmeel en suiker.

Moeilijk vol te houden
Wanneer je het koolhydraatarm eten te streng volgt, is het voor niemand op lange termijn vol te houden. Probeer dus een balans te vinden en gun je zelf ook af en toe een smokkel-moment.

Je mag geen zoetigheid
Dit is voor de meeste mensen het grootste knelpunt. Je moet doorzetten om van de zoetbehoefte af te komen, dus dat betekend ook geen light frisdranken totdat je er aan gewend bent geraakt en je niet steeds meer zoetigheid nodig hebt.

Je weet niet wat je moet kiezen
Wanneer je koolhydraatarm intypt op internet zie je veel recepten die druipen van het vet, ook weer niet bevorderlijk voor je gezondheid en de lijn. Je moet je dus wel enigszins in voeding verdiepen om koolhydraatarm eten op de juiste manier te doen.

Je moet leren koken
Veel koken nu nog saus uit een zakje. Je moet bij koolhydraatarm eten leren je eigen saus te maken. Maar geen nood, 1x gedaan en de volgende keer draai je er echt je hand niet meer voor om het is gemakkelijker dan je denkt.

Jodium te kort
Het meeste van ons zout krijgen we binnen via ons brood. Dit kan niet zomaar verminderd worden, omdat er aan het zout jodium is toegevoegd. Eet je minder brood heb je als voordeel dat je meteen een stuk minder zout binnen krijgt, maar ook jodium. Wanneer je lange tijd geen brood eet, kan je ervoor kiezen dat het in plaats van toegevoegd aan je brood je het zelf toevoegt via een supplement.

Conclusie: voor een koolhydraatarm eetpatroon is (nog) niet alles kant en klaar in de supermarkt verkrijgbaar en het vergt een aanpassing van je mindset. Je moet zélf echt van die suikerverslaving af willen. Het weegt echt op tegen de voordelen van écht eten en de kilo’s die je verliest zonder al te veel moeite.

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Ervaring Rinus

Rinus: “Ik ben inmiddels op eenvoudige wijze meer dan 16 kilo lichter. En dat zonder honger te lijden.”

Lees verder »
Blog

Ervaring Yvonne

Ik voel me zo heerlijk! Ik heb geen opgeblazen gevoel en lichaam meer, geen maagzuur ’s nachts, ben inmiddels 8 kg kwijt

Lees verder »
Blog

Ik lust iets niet uit jullie recept waarvoor kan ik dit vervangen?

Stel je lust geen garnalen of champignons dan mag je het altijd uit de recepten weglaten. Groente mag je uiteraard altijd vervangen voor andere groente. Hieronder een lijst met vervangers voor ingrediënten als je die …

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Welkom op onze vernieuwde website!

Doe ook mee met onze nieuwe  GRATIS suiker challenge! Klik hier voor meer informatie.

En ontvang een gratis weekmenu!

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.