Vervangers voor ei

Eieren komen vaak voor in onze weekmenu’s. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen. 

Echter krijgen wij soms de vraag hoe je eieren nu kunt vervangen. Je kan er bijvoorbeeld allergisch voor zijn of vindt ze misschien niet lekker. Ook wanneer je zoveel mogelijk plantaardig wil eten is het handig om te weten hoe je ei in de gerechten goed kan vervangen. 

Toepassingen van ei 

Ei kent in de keuken veel toepassingen! Het wordt gebruikt als:

– smaakmaker: het geeft gerechten een vollere en zachtere smaak.

– kleurmiddel: bestrijk gebak met wat ei. Zo krijgt het gebak een mooie bruine kleur. 

– bindmiddel, plakmiddel of rijsmiddel.

– hulpmiddel bij het luchtig maken van toetjes.

Vitamines en mineralen in ei 

In ei zitten belangrijke voedingsstoffen zoals vet, eiwit, vitamines en mineralen. 

  • Eiwit bestaat uit aminozuren. Dit zijn bouwsteentjes voor het eiwit in onze lichaamscellen. Naast dierlijke eiwitten (vlees, melk, kaas, eieren) zijn er ook plantaardige eiwitten. 
  • IJzer is belangrijk om het zuurstof in je bloed te vervoeren, daarnaast speelt het ook een belangrijke rol in de stofwisseling. 
  • Vitamine A heb je ondermeer nodig voor een goede weerstand, maar ook voor je huid en ogen. Het lichaam kan zelf vitamine A aanmaken uit plantaardige producten (groenten en fruit), vanwege de bèta-caroteen. Daarnaast zit vitamine A ook in dierlijke producten, waaronder ei en zuivel.
  • Vitamine B12 zit van nature uitsluitend in dierlijke producten. Deze vitamine heb je nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen (voor o.a. het vervoer van zuurstof van je longen naar de weefsels). Eet je weinig of geen vlees en geen (dierlijke) melk- of melkproducten dan moet je vitamine B12 mogelijk slikken in de vorm van supplementen.
  • Vitamine D heb je nodig om ervoor te zorgen dat calcium uit je voeding in het lichaam wordt opgenomen. Het is o.a. belangrijk voor sterke botten. Vitamine D zit van nature vooral in vette vis en in lagere gehalten in eieren en vlees. Het lichaam kan via zonlicht ook zelf vitamine D aanmaken, dit is echter niet voldoende.

Vervangers

Lijnzaad met water

Lijnzaad bevat naar verhouding veel (gezonde) vetten en is vezelrijk. Een eetlepel lijnzaad per dag is geen probleem, maar gebruik liever geen hele grote hoeveelheden lijnzaad. Lijnzaad bevat namelijk een stof die ons lichaam om zou kunnen zetten in de gifstof cyanide. Lijnzaad met water zorgt voor een perfecte fake-ei in zoete baksels. Meng 1 eetlepel gebroken lijnzaad met 3 eetlepels heet water en laat dit even staan. Mix het lijnzaad mengsel in de blender en klaar is je ei!

Chiazaad met water

Ook chiazaad in combinatie met water zorgt voor een perfect fake-ei in zoete baksels. Meng 1 eetlepel chiazaad met 3 eetlepels heet water en laat dit ca. 10 minuten staan tot het een dik papje wordt. Mix het chia mengsel in de blender en klaar is je ei!

Kikkererwtenmeel met water

Je kunt kikkererwtenmeel als eivervanger gebruiken voor hartige gerechten, zoals een quiche. Meng 3 eetlepels kikkererwtenmeel met 3 eetlepels water. 

Bakpoeder met azijn

Bakpoeder met azijn kan je in als eivervanger gebruiken bij het maken van een cake. Vervang 1 ei door 1 eetlepel azijn en 1 eetlepel bakpoeder. Meng dit zeer goed elkaar door voordat je het toevoegt aan het cakebeslag.

Tofu

1 ei kan worden vervangen door 50 gram tofu. Gebruik tofu in plaats van ei in een hartig gerecht, zoals een quiche of hartige scones.

Agar agar

Agar agar is een plantaardig geleer- of bindmiddel gemaakt uit zeewier. Agar agar kan een eiwit vervangen. Los 1 eetlepel agar agar goed op in 1 eetlepel water. Laat het papje eventueel een paar minuten staan en roer het daarna nogmaals goed door. Je kunt agar agar gebruiken als bindmiddel voor het maken van bijvoorbeeld pudding of voor het aanbrengen van een paneerlaagje.

Fruit (bananen/appelmoes)

Fruit, zoals banaan en appelmoes, kan je als eivervanger gebruiken in bijvoorbeeld cake of pannenkoekjes. Het geeft een zoete smaak en een redelijk stevige structuur. Vervang 1 ei door een ½ geprakte banaan of 3 eetlepels appelmoes.

ei-vervanger

Eivervanger kan je tot slot ook in een pakje kopen. No-egg van het merk Orgran is een voorbeeld van zo’n eivervanger. Een ei vervang je door 1 theelepel No-egg te vermengen met 2 eetlepels water. Je gebruikt deze eivervanger het beste voor zoete baksels.

https://www.ah.nl/producten/product/wi236007/orgran-no-egg-natural-eggreplacer 

Nog meer vervangers voor producten nodig, klik dan hier. 

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Niet aankomen op vakantie

Niet aankomen op vakantie, hoe doen de Foodsisters dat? Als we met vakantie gaan zijn we qua eten wat flexibeler.

Lees verder »
Blog

Wat kies je tijdens de vakantie?

Uiteraard voelt iedereen die op dit moment een vakantie in het vooruitzicht heeft zich extreem gelukkig. Maar ook kan bij je de vraag opborrelen: “Wat ga ik eten? ik wil niet aankomen” We delen in deze blog onze tips

Lees verder »
Blog

Hoeveel koolhydraten per dag?

Misschien wil je wel starten met koolhydraatarm eten, maar vraag je je af hoeveel koolhydraten je dan per dag mag eten? Heb je geen koolhydraten nodig voor het functioneren van je hersens? En wat is …

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.