Vermoeidheid aanpakken met voeding? Lees onze tips

Hoe kun je vermoeidheid aanpakken met voeding? Wat is de reden dat je gestart bent met het programma? Vragen we aan de deelnemers van het programma in 8 weken slank met de Foodsisters. Steeds op een andere manier beschreven.  Maar vaak is het antwoord iets in de trant van ‘Ik voel me moe en futloos’ ‘Ik zit tegen een burn-out aan’ is dan het antwoord. We zien dat veel mensen vermoeid zijn. Voel je je vaak vermoeid? Dan kun je veel bereiken met goede voeding.

In verband met elkaar

Voeding en meer energie. Eigenlijk kan je het een niet los zien van het andere. Ben jij aan het einde van je latijn. Dan zal je ook echt niet in de keuken rondrennen voor het maken van een zalmsalade met een gekookt ei, wat kiemgroenten en een zelfgemaakte dressing. Een broodje kaas en misschien zelfs een saucijzenbroodje zijn dan erg makkelijk als je heel moe bent.

Fitheid en werkdruk

Aan de ene kant is er vaak de hoge werkdruk en een groot gebrek aan passie en plezier in je werk. Dit vreet energie. Deze voeding voor je mind is ook heel belangrijk. Vervul je met plezier je dag? Dan heb je waarschijnlijk een stuk meer puf in de avond in plaats van dat je jezelf moed in zit te praten, wanneer je in de auto naar je werk rijdt.

Gebrek aan voeding

Aan de andere kant is er voeding. Of eigenlijk het grote gebrek aan voeding. Hoe kun je de dag doorkomen als je helemaal geen voedingstoffen binnenkrijgt? Wanneer we de voeding van de dames berekenen die aangeven zich vermoeid te voelen, dan verbaast dit ons niks. De zoete cruesli, een paar crackers, een rijstwafel, de drink yoghurt met suiker en ’s avonds bijna geen groenten. Wij krijgen op alle vlakken rode cijfers. Goede voedingsstoffen geven energie aan je lichaam.

  • Eet zoveel groente en fruit als je op kunt
  • Neem standaard 2 handjes (verschillende) noten
  • Eet geen suikerrijke tussendoortjes
  • Vermijd frisdranken, sappen en zoete zuivel

Moe na de maaltijd

Als voorbeeld neem ik vaak een bord spaghetti. Het smaakt zo lekker en binnen no time heb je twee borden vol spaghetti naar binnen gewerkt en zit je met je knoop los op de bank. Je voelt je moe wanner je te grote porties eet. Je lichaam moet dan hard werken om de maaltijd te verteren. Je voelt je dubbel moe als je veel snelle koolhydraten eet. Zoals pizza, pasta,  witbrood. Je krijgt na het eten een suikerdip en kan je vermoeid voelen.

Eet veel eiwitten

Het lichaam doet er langer over om een eiwitrijke maaltijd te verteren, dat zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent en langer energie hebt. Eet bijvoorbeeld een bakje kwark met noten als ontbijt of eet eens een groentenquiche als lunch. Eet vlees, kip en vis. Ze leveren veel eiwitten maar ook ijzer, omega-3 vetzuren en vitamine B. Een tekort hieraan zorgt vaak voor vermoeidheidsklachten.

Zorg voor een fit lichaam

Door te sporten verbeter je je conditie en bouw je spieren op.

Neem dagelijks een portie vitamine D

Ga heel veel naar buiten. Adem diep in en uit. De zuurstof in je lichaam voelt al heerlijk en daarnaast helpt het zonlicht je aan vitamine D. Iets waar veel mensen een tekort aan hebben.

Beperk je alcoholgebruik

Ga eens tellen, hoeveel glazen wijn drink je per week? Soms denk je dat het drinken onschuldig is, maar het kan ongemerkt toch meer zijn dan je eigenlijk dacht. Houd de fles een paar maanden dicht en test het verschil. Je lichaam ziet alcohol als een gifstof en werkt hard om deze zo snel mogelijk af te breken dit kost veel energie.

Onderzoek andere oorzaken

Door gezonder te eten en goed te slapen kun je proberen je vermoeidheid terug te dringen. Merk je geen verbetering? Ga dan naar de huisarts voor verder onderzoek. Je kunt je schildklierwerking laten testen. Een trage schildklier kan ervoor zorgen dat je je vermoeid voelt. Ook diabetes, depressie of een voedselallergie kunnen klachten van vermoeidheid veroorzaken.

Wil je een lekkere opkikker proberen? Onze detoxsoep zorgt voor power!

Dit zijn enkele reactie van deelnemers die hun vermoeidheid hebben aangepakt met gezonde voeding met het programma in 8 weken slank met de Foodsisters.
“Waar ik eerst bijna niet kon opstaan en altijd moe was heb ik dat nu niet. Ik ben nog niet op mijn streefgewicht maar wel stappen gemaakt.”

“Ik heb minder behoefte aan zoete dingen, voel me energieker. Eindelijk puf om te gaan sporten. Wat fijn om dit mee te maken. Lekker en gezond eten is helemaal niet moeilijk.

Ik ben er nog niet, maar na 6 weken voel ik me écht fitter! Mijn energie is terug. En bovendien gaat mijn gewicht weer richting een gezond niveau. En dat alleen door anders te eten! Top!!!”

“Ik voel mij fantastisch! ’s avonds viel ik altijd in slaap op de bank door gebrek aan energie. Nu niet meer. Mijn huid ziet er weer mooi en glad uit en mijn krullende haren glanzen als nooit ervoor!  Ik hoor nu zeer regelmatig de opmerking ” Wat zie je er goed uit!”

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Niet aankomen op vakantie

Niet aankomen op vakantie, hoe doen de Foodsisters dat? Als we met vakantie gaan zijn we qua eten wat flexibeler.

Lees verder »
Vervangers voor ei
Blog

Vervangers voor ei

Eieren komen vaak voor in onze weekmenu’s. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen.  Echter krijgen wij soms de vraag hoe je eieren nu kunt vervangen. Je kan er bijvoorbeeld allergisch voor zijn of vindt ze …

Lees verder »
Blog

Wat kies je tijdens de vakantie?

Uiteraard voelt iedereen die op dit moment een vakantie in het vooruitzicht heeft zich extreem gelukkig. Maar ook kan bij je de vraag opborrelen: “Wat ga ik eten? ik wil niet aankomen” We delen in deze blog onze tips

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.