Niet aankomen op vakantie

Niet aankomen op vakantie, hoe doen de Foodsisters dat? Als we met vakantie gaan zijn we qua eten wat flexibeler.

Mooi weer 🌞🌞 en een andere omgeving zorgen ervoor dat we vooral willen genieten en ontspannen. En dus niet de hele tijd nadenken of iets wel of niet verantwoord is, maar ook ontspannen omgaan met je eetkeuzes

Janneke:

“Mijn vakantie voelt elke dag als weekend. Maar als ik me daar ook qua eten op aanpas is het hek van de dam en de kans groot dat ik vakantie kilo’s aankom. 

Ik ben al met vakantie geweest naar een All inclusive resort. Misschien kun jij mijn strategie ook toepassen als je op vakantie gaat.

Mijn keuzes:

Ontbijt:

Ik probeer het ontbijt altijd keto te eten. Ik kies bewust alleen voor ei gerechten en groenten. Dit kan een omelet zijn. Scrambleds eggs met tomaat, bacon in kleine stukjes gesneden of 2 gekookte eieren met plakjes zalm en rauwe spinazie. Ik drink hier thee bij. 1x per drie dagen neem ik er nog een mini croissantje bij. 

Lunch: 

Dan mag ik “los”. Dan denk ik niet na over een verantwoorde keuze en kies ik waar ik trek in heb. Dat kan een broodje hamburger zijn, 3 pizzapunten, patat met mayonaise maar ook rijst met groenten en vis.

Tussendoor:

Een cocktail. Gin tonic, pina colada of Strawberry mojito zijn mijn favoriet. Echt een moment van de dag om het leven te vieren. Dit is mijn grootste suikerbom gedurende de dag. Ik neem dit liever dan een ijsje. En het scheelt ook nog in calorieën en koolhydraten.

Ter vergelijking:

Gin tonic Cornetto  Hoorntje met 2 bolletjes schepijs
168 kcal 233 kcal 221 kcal
20 gram 

suiker

25 gram 

suiker

23 gram 

suiker

Diner:

Het is verleidelijk om bij een buffet van alles wat te proberen. Maar mijn strategie is: loop eerst een rondje en kijk wat er allemaal is. Zo voorkom je dat je veel verschillende smaken op je bord kwakt. Dus niet én spaghetti én vlees én vis én patat op 1 bord. 

De basis is:

  • Geen koolhydraten
  • Vis of 2x per week vlees 
  • Veel groenten, max. 2 verschillende soorten op mijn bord. 

En heel belangrijk om niet zwaarder thuis te komen. Geen toetjes. Vooral bij een all you can eat buffet staan vaak de lekkerste toetjes naar je te lonken. Mijn strategie is op dag 1 kies ik iets uit wat er heerlijk uit ziet. Maar al na 2 happen merk ik dat ik de smaak veel te zoet vindt en het taartje er lekkerder uitzag dan dat het smaakt. Ik maak mezelf blijer met een paar plakken meloen. 

Alcohol: bij het avondeten drink ik graag een goed glas wijn. Na 2 glazen ben ik voldaan. 

Snacks: neem ik niet meer. Ik heb door intermittent fasting geleerd dat ik na de avondmaaltijd geen behoefte meer heb aan ‘iets lekkers’ zoals chips. 

Zorg dat je vooral geniet. Geniet bewust van wat je wél eet, dat maakt dat je niet bezig hoeft te zijn met wat je niet eet. Geniet van je rust, de natuur en de zon! 

Fijne vakantie! 

 

VAKANTIE TIPS AMANDE

Op vakantie gaan en met hetzelfde gewicht terug komen. Hoe doe je dat?

Hoewel een gezond lichaam mij echt veel waard is en ik bereid ben hier héél hard voor te werken. Eet ik op vakantie toch ook wel wat minder gezond dan ik thuis zou doen.

Maar toch neem ik wel bepaalde maatregelen om het ‘binnen de perken’ te houden. Niet alleen met als reden om niet kilo’s zwaarder thuis te komen. Maar ook omdat ik me gewoonweg niet fit voel als ik veel ijsjes, wijn, patat en pizza eet.

Het geheim is eigenlijk niet zozeer om te letten op wat je wel eet. Maar vooral op wat je NIET eet.

In deze blog geven wij goed weer hoeveel kcal een pizza bijvoorbeeld is. Als je dat weet dan kies je al veel makkelijker voor een maaltijdsalade (net zo lekker en het kost je lichaam veel minder energie om te verwerken)

De (lange😅) autorit.

We gaan vaak naar Zuid-Frankrijk dus rijden 8 tot 10 uur op 1 dag.

De koelbox gaat mee in de auto.

Omdat we vroeg vertrekken, zorg voor een makkelijk ontbijt dat we bij een eerste tankstop kunnen opeten.  (Echt Nederlands denk ik alles meenemen 😊 Zo deed mijn moeder het vroeger ook, maar het scheelt wachttijd en je bent verzekerd van een gezonde keuze). Dit is een bruin pistoletje met geitenkaas en honing. En voor mijn zoontje neem van die kleine pakjes pindakaas mee en smeer ik een broodje ter plekke.

We drinken vooral water. Juist nu frisdrank of jus-d-orange drinken zorgt voor een piek in je bloedsuikerspiegel, waardoor je daarna inkakt in de auto. En we willen juist fris blijven. Het helpt om plakjes komkommer te eten voor je vocht. En lekkere frisse appels mee te nemen. Maar het grootste geheim drink water! En tussendoor voor de variatie kies ik sportwater (AA), https://www.ah.nl/producten/product/wi434406/aa-drink-sportwater-berries  zodat je mineralen goed aangevuld blijven.

Ik neem koolhydraatarme kaascrackers van jip en jij https://www.jipenjij.com/product/cracker-kaas/ mee voor trek tussendoor. Verder een klein blikje Pringles per persoon en voor de kinderen een zakje met snoepjes. We leggen een bal voor het grijpen zodat ze even kunnen voetballen als we tussendoor stoppen.

We starten een paar nachtjes in een bed en breakfast om daarna verder te rijden richting het zuiden.

We komen daar rond 15.00 ’s middags aan. Dan zorg ik dat we stukjes appel bij ons hebben. ’s Avonds hebben we vaak vroeg trek, omdat we al rond 05.00 zijn vertrokken. De restaurants in Frankrijk zijn vaak pas na 19.00 open. En dat wordt voor de kinderen dan te laat. Dus neem ik noodles mee vanuit huis. Heel simpel even overgieten met warm water en je hebt een snelle hap. Daarbij eten we een Jip en jij koolhydraatarme cracker. Ook heb ik weleens een jaar tosti’s gemaakt op de hotelkamer, omdat we altijd onze grill meenemen.

Aangekomen op de camping.

Verblijven we vaak in een stacaravan. Dus ik heb een koelkast en een keukentje tot mijn beschikking. De eerste 2 dagen eet ik echt een vakantie ontbijt. Stokbrood, croissants (met boter en suiker🤐), jus d Orange. DIT is mijn tip: ga daarna weer gezond ontbijten.

Ontbijt 1 is een gekookt ei, kwark met notenmix en een glas karnemelk

Ontbijt 2  bestaat uit een croissant, pistoletje met jam en een glas jus d’orange

Qua calorieën schelen ontbijt 1 en 2 niet zoveel (70 kcal) beide ontbijten zijn rond de 500 kcal.

Wat het verschil is dat je ANDERS eet en dus niet minder.

Bij ontbijt 2 zie je dat je vooral veel suiker en koolhydraten eet/drinkt. Je zal snel weer honger hebben. Ontbijt 2 bevat veel meer (gezonde) vetten en eiwit waardoor je veel langer vol zult zitten en je geen energie dip zult hebben. Je voelt je hier veel fitter bij.

LUNCH

Als we lunchen, maak ik graag een salade met vers fruit. Bijvoorbeeld een salade met bietjes, frambozen en geitenkaas. ’s Middags drinken we een wijntje met kleine hapjes. Dat kan van alles zijn. Rauwe ham, gedoogde tomaatjes, olijven, kaas etc.

Bij het avondeten gaan we soms naar een restaurant en soms eten we bij de caravan. Dan gebruik ik vaak de grillplaat, waarop je gemakkelijk een stukje vlees of vis en wat groenten kunt bakken.  Lekker buiten. Ik let er niet speciaal op of ik dan gezond eet. Ik kies ook in een restaurant wat ik lekker vind, maar dat zal zelden een pizza zijn. Hier koos ik bijvoorbeeld voor quiche en salade. Soms gaat het mis en bestel ik door mijn gebrekkige Frans een bordje eendenniertjes(??) Zie foto 2 hieronder, ik ben er nooit achter gekomen wat het nu eigenlijk echt was 😣 Dan eet je dus sowieso niet snel teveel 😂. Wel drink er een altijd wijntje bij☺️. We zijn tenslotte in Frankrijk.

Als we een ijsje halen, pak ik denk ik de meeste winst…. 1 bolletje schepijs bevat al snel 3 suikerklontjes. Ik kies dan ook nooit meer dan 1 bolletje in een bakje. In plaats van dagelijks een ijsje halen met 3 bolletjes bespaar je zo 84 suikerklontjes tijdens je vakantie. Alleen al op het ijs. Daarnaast probeer ik geen frisdrank te drinken (snel 5 suikerklontjes per glas)

Je hoeft dus écht niet alles te laten op vakantie. Maar ontbijt gezond en beperkt de écht ongezonde maaltijden tot een enkele keer tijdens de vakantie (pizza, patat etc. ) en drink veel water.

Dan komt het écht goed!

Geniet van het lekkere én gezonde eten, maar bovenal van je omgeving en de mensen om je heen!

En natuurlijk: zoveel mogelijk bewegen! Dus wees de meest fanatieke als er ‘s avonds een voetbaltoernooi is. Zwem wedstrijdjes (onderwaterzwemmen)  met je kinderen in het zwembad i.p.v. op je zonnestoel met je mobiel. En neem je badmintonrackets mee.

 

Fijne vakantie!

 

 

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

AvondmaaltijdBlogRecept

Spelt met groene asperges en peterseliesaus

Zowel warm als koud is deze spelt salade heerlijk. En snel op tafel. Dit recept komt uit ons jaarprogramma. Elk seizoen genieten van heerlijke Foodsisters recepten.

 Bereidingstijd: 15 minuten

Lees verder »
AvondmaaltijdBlogKoolhydraatarm

Courgette spaghetti met bolognaisesaus

Voor als je snel lekkere koolhydraatarme maaltijd wilt maken hebben wij dit recept uit ons 8 weken slank kookboek voor je.

 Bereidingstijd: 10 minuten

Lees verder »
Vervangers voor ei
Blog

Vervangers voor ei

Eieren komen vaak voor in onze weekmenu’s. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen.  Echter krijgen wij soms de vraag hoe je eieren nu kunt vervangen. Je kan er bijvoorbeeld allergisch voor zijn of vindt ze …

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.