Gezond en slank met Nederlands populairste weekmenu’s.

Afvallen én lekker eten wij maken het mogelijk.

Ontdek het geheim van de Foodsisters weekmenu’s. Iedereen kan het!

Pak je energie terug. Geef je gezondheid een boost met onze weekmenu’s.

Makkelijk, praktisch en lekker afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Al 5 jaar in de top 10 bestverkochte dieetboeken bij bol.com

Simpel afvallen met lekkere recepten. Voor iedereen!

Maak vandaag een start naar een fit en energiek leven.

Verlies makkelijk gewicht met de beste koolhydrraatarme weekmenu’s van Nederland.

Koolhydraten waarvan suikers op het etiket

Wij krijgen regelmatig de vraag: Waar moet ik nu op letten? Op het totaal aantal koolhydraten? Of op de regel eronder, waarvan suikers?” Je gaat enthousiast aan de gang met koolhydraatarm eten. Je hebt de basis onder de knie en gaat vol vertrouwen de supermarkt in. Maar dan… keuze stress! Je kunt zoveel nog kiezen en wat mag er nu wel en niet mee in je mandje? Wij gaan je in dit artikel uitleggen hoe je om moet gaan met het lezen van een etiket. En dan vooral met de regel: waarvan suikers.

Kijk als eerste naar de ingrediënten.

Je kijkt als eerste naar de ingrediëntenlijst. Hierop kun je misschien al de verschillende soorten suiker uit het product herkennen. Vaak eindigt het op –ose zoals fructose of glucose.

  • Dit zijn enkele voorbeelden van verschillende soorten suiker:
  • kristalsuiker
  • basterdsuiker
  • kandij(-suiker)
  • geleisuiker
  • vanillesuiker
  • glucosestroop
  • fructosestroop
  • glucose-fructosestroop
  • dextrose
  • maltodextrine
  • druivensuiker
  • sacharose
  • sucrose
  • melasse(-stroop)
  • invertsuiker
  • rietsuiker
  • agave siroop
  • ahorn siroop
  • dadelstroop
  • honing
  • kokosbloesemsuiker
  • palmsuiker
  • speltstroop

Zonder toegevoegde suikers, dus OK?

Het is verleidelijk om een verpakking in je kar te stoppen met de term: zonder toegevoegde suikers. Dit product smaakt vaak toch nog heel erg zoet. Heb jij je ooit afgevraagd hoe dit kan? Het kan zo zijn dat het product gezoet is met zoetstoffen zoals sucralose of aspartaam. Het product bevat dan dus inderdaad geen suikers, echter wel zoetstoffen . Hoe je lichaam hier exact mee omgaat, zijn we het met elkaar nog niet overeens en is dus nog erg onduidelijk. Wij adviseren dan ook om jezelf de zoete smaak gewoon af te leren. Als tweede kan het een product zijn dat van nature suikers bevat. Je ziet dit dan wel weer terug op het etiket onder: waarvan suikers.  Ook moet er op de verpakking vermeld staan: BEVAT VAN NATURE AANWEZIGE SUIKERS
Een voorbeeld die we hebben gevonden is deze kwark:

waarvan suikers uitleg

Je ziet op de verpakking geen suiker toegevoegd staan. Dit zijn de ingrediënten en de voedingswaarden:

Ingrediënten
Ingrediënten: Magere YOGHURT, 5,2% perzik, voedingsvezel (oligofructose), gemodificeerd maïszetmeel, verdikkingsmiddel: johannesbroodpitmeel, voedingszuur: citroenzuur, aroma, water, kleurstof: bètacaroteen, zoetstoffen: acesulfaam-K en sucralose, vitamine B2, B6 en B12, calcium, zuurteregelaar: natriumcitraat.

Voedingswaarden Per 100 Gram.
Energie 227 kJ (54 kcal)
Koolhydraten 4,2 g
Waarvan suikers 3,6 g
Eiwitten 7,7 g
Zout 0,09 g
Vitamine B2 / Riboflavine 0,21 mg
Vitamine B6 / Pyridoxine 0,21 mg
Vitamine B12 / Cyano-cobalamine 0,38 µg
Calcium 120 mg

Bij dit product zijn dus geen extra suikers toegevoegd, maar het bevat wel degelijk suiker.

Van nature aanwezige suikers

Kun je dus een product kiezen wat alleen uit van nature aanwezige suikers bevat?  Hierbij komt het vooral neer op je boerenverstand. Een appel kan prima, een heel gezond tussendoortje. De stelregel die wij aanhouden is. Neem wanneer je wilt afvallen één stuk fruit per dag. En eet dit in zijn oorspronkelijke vorm. De vorm waarin we suiker eten, maakt uit hoe snel het in je lichaam wordt opgenomen. (Een appel duurt langer dan appelmoes of appelsap).

Dit is een voorbeeld van natuurlijke suikers, die je wat betreft de Foodsisters beter even kunt laten in verband met de ‘snelle’ suikers.

Hero FruitOntbijt Sinaasappel-Aardbei is een 100% natuurlijke ontbijtdrank vol fruit en met tarwevezels. Zo begin je de dag lekker en fruitig!  80% puur vruchtendrank.  Zonder toegevoegde suikers.  Bron van vezels.  Zonder geur-, kleur- en smaakstoffen

Ingrediënten: Vruchtensap uit sapconcentraat en vruchtenpuree 80% (banaan 30%, sinaasappel 20%, aardbei 7%, ananas, appel, peer, aronia, acerola), water, volkorenTARWE 1,5%, voedingszuur (citroenzuur), natuurlijk aroma.

Voedingswaarde:
Energie 241 kJ (57 kcal)
Vet < 0,5 g
Waarvan verzadigd 0 g
Koolhydraten 12 g
Waarvan suikers 9,4 g
Voedingsvezel 1 g
Eiwitten 0,8 g
Zout < 0,01 g
Vitamine C 32 mg

 

Dit product is puur natuur en bevat geen toegevoegde suikers. Toch bevat het wel koolhydraten die snel in je lichaam opgenomen worden. Bij de voedingswaarden, zie je dat dit product een relatief hoog gehalte aan suiker bevat. (Fruitsuikers) Onder het kopje: waarvan suikers.

 

Bevat suikers bij hartige producten op het etiket?

Suiker zit overal in verstopt! Je zult je inderdaad verbazen over welke producten er allemaal suiker bevatten. Niet alleen voor de zoete smaak, maar ook voor de houdbaarheid of structuur van een product wordt suiker toegevoegd. Mag dit dan niet in je mandje? Hierbij is het vaak rekenen geblazen. Hoeveel ga je ervan gebruiken en hoeveel zit er in het product. Zo kan een pastasaus bijvoorbeeld per 100 gram 9 gram suikers bevatten (2 suikerklontjes). In de fles zit 600 gram. Je kunt dan zelf bepalen of je dit product wel of niet kiest. In totaal moet je proberen dat je dag hoeveelheid suiker tussen de 25-50 gram blijft.  In dit artikel lees je meer over hartige producten waar suiker in zit.

Wat zijn de ‘overige’ koolhydraten die niet onder ‘waarvan suikers’ vallen?

Je kunt dus op ‘waarvan suikers’ letten om de hoeveelheid suiker te bepalen. Wil je echter koolhydraatarm eten of volg je koolhydraatarm dieet? Dan raden wij je aan ook nog te letten op de andere snelle koolhydraten uit tarwemeel, bloem etc. Je telt deze koolhydraten ook op bij je dag hoeveelheid koolhydraten. Die je bij koolhydraatarm rond de 50 gram per dag probeert te houden. Je kijkt dus op het etiket: waar komen de koolhydraten vandaan?

Deze fruitreep bevat de volgende ingrediënten. De koolhydraatbronnen hebben we rood gemaakt.
Ingrediënten: TARWEbloem, 22% rozijn, suiker, plantaardige olie (palm, raap, palmpit, zonnebloem), glucose-fructosestroop, bevochtigingsmiddel (E422), invertsuikerstroop, TARWEzetmeel, 1,5% appelpureeconcentraat, scharrelEI, HAVERmeel, 0,8% appelconcentraat, dextrose, voedingszuur (appelzuur, citroenzuur), kokosvet, zuurteregelaar (E331, E333), geleermiddel (pectine), natuurlijk aroma, zout, magere MELKpoeder, MELKeiwit, rijsmiddel (E500), kaneel, aroma’s.

uitleg waarvan suikers

 

 

 

 

 Per 100 gram
Energie1640 kJ (390 kcal)
Vet8,5 g
Waarvan verzadigd4 g
Waarvan enkelvoudig onverzadigd3,5 g
Waarvan meervoudig onverzadigd1 g
Koolhydraten72 g
Waarvan suikers46 g
Voedingsvezel3 g
Eiwitten4,5 g
Zout0,3 g

 

 

 

 

Zoals je ziet bestaat een deel van deze koolhydraten suikers. De overige koolhydraten komen in dit geval ook grotendeels uit tarwemeel. Dit laat je bij een koolhydraatarm dieet ook weg.

Wil je meer leren over suiker en voeding? In dit artikel laten wij veelgemaakte suiker fouten zien.

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Gerelateerde berichten

BlogReview

Melanie (-23 kg) en het hele gezin (-75 kg)

Ik kan nu uit mijn hart zeggen: Je bent wat je eet.

Lees verder »
BlogKerstVegetarisch

Kerstvoorgerecht met avocado

Een kerst-voorgerecht met avocado waarmee je iedereen blij maakt. Door de neutrale smaken zal je hier niet snel de plank mee mis slaan.

 Voorbereiding: 25 minuten
  Baktijd: 40 minuten
   Oventemperatuur: 180 ºC

Lees verder »
BlogKerstVoorgerecht

Kerstvoorgerecht met tonijn

Een lekker kerstvoorgerecht die makkelijk van te voren klaar te maken is. Zo heb je nog genoeg tijd om gezellig met je familie of vrienden bij te praten.

Lees verder »

Inloggen

Meld je aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Tot ziens!

Fijne dag nog en vergeet niet ons gratis weekmenu aan te vragen.

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Aanmelden
salade-menu

Ja, ik me wil graag inschrijven bij Foodsisters en het gratis weekmenu ontvangen.

Maak van afvallen een feestje! Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten. Vul hieronder je gegevens in

[activecampaign form=10 css=1]