Ketose wat is het en wanneer ben je in ketose?

Een ketogeen dieet is al een eeuwenoude methode om af te vallen. In deze blog geven we uitleg over wat het inhoudt, wanneer je in ketose raakt, of het ook daadwerkelijk helpt om af te vallen, de voor- en nadelen en wat je wel en niet mag eten tijdens een ketogeen dieet.

Wat is het?

Normaal gesproken haalt je lichaam energie uit koolhydraten die we via onze voeding binnenkrijgen. Koolhydraten zijn de primaire brandstof voor ons lichaam. Wanneer je lichaam niet voldoende koolhydraten binnen krijgt, gaat het opzoek naar een andere bron van energie.  Je lichaam schakelt over op de vetverbranding. Het zet je vet om in energie. Hierbij komen ketonen vrij. Dit proces wordt ketose genoemd. Je lichaam functioneert dan op de ketonen in  plaats van op koolhydraten.

Wanneer raak je in ketose?

Om in ketose te komen zal je dus zeer weinig koolhydraten moeten eten en veel vetten en eiwitten. Een ketogeen dieet bevat maximaal 50 gram koolhydraten per dag. Het is dus verboden om pasta, brood, rijst en aardappelen te eten. Maar ook fruit past niet in een ketogeen dieet. Fruit bevat te veel koolhydraten, waardoor je niet in een ketose toestand zal raken.

Wil je graag een voorbeeld van een ketogeen weekmenu? Vraag hem hier gratis aan!

Werkt het om af te vallen?

Een ketogeen dieet werkt zeker om af te vallen. Doordat je zeer weinig koolhydraten eet raakt je glycogeenvoorraad uitgeput. Dit is het opgeslagen glucose (koolhydraten) in je lever en in je spieren. Doordat deze voorraad uitgeput is schakelt je lichaam over op de vetverbranding. Al met al klinkt dit als muziek in de oren toch?

Waarom is het wel of niet gevaarlijk?

We geven in dit info filmpje meer uitleg over het ketogeen dieet zodat je zelf kunt oordelen of het wel of niet gevaarlijk voor jou is.

Voor- en nadelen ketose

Toch zijn er wel een aantal voor- en nadelen te benoemen bij een ketogeen dieet.

Voordelen

  • verbranden van vet
  • eiwitten besparen
  • laag insulineniveau

Nadelen

  • vermoeidheid
  • hoofdpijn
  • te kort aan voedingsstoffen

Wat eet je als je in ketose bent?

Tijdens een ketogeen dieet eet je veel producten die rijk zijn aan vet en eiwit.  Je dagmenu bestaat vooral uit:

  • Veel dierlijke vetten door middel van vlees, ook bijvoorbeeld hamburgers en salami
  • Volle zuivel en eieren, ook gebakken
  • Recepten met vette kazen en room
  • Veel met vette kaas, brie en spekblokjes
  • Vette vis en noten

Wat mag je niet in de ketose fase?

Om in ketose te blijven eet je zo min mogelijk koolhydraten, <50 gram per dag. Ook fruit en groente die rijk zijn aan koolhydraten laat je staan zoals;

  • zoete aardappel
  • artisjok
  • bonen
  • linzen
  • pompoen
  • rode biet
  • erwten
  • spruiten
  • wortels

Wanneer is je lichaam in ketose?

Je kunt meten of je in ketose bent met speciale ketose strips of ketosticks. Ook wij begeleiden mensen al meer dan 10 jaar met het ketose Hippro dieet. Uit ervaring blijkt wel dat die strips niet altijd 100% betrouwbaar zijn, doordat de mensen wel afvielen maar de stick aangaf dat ze niet in ketose zijn. Zo lang je een aantal dagen je strikt houdt aan 20-50 gram koolhydraten per dag weet je zeker dat je lichaam in ketose zit.

Is ketose gevaarlijk

Een ketogeen dieet is geen volwaardige voeding. Daarom moet je dagelijks een multivitamine supplement slikken. Een probleem is dat wanneer je minder dan 50 gram koolhydraten per dag gaat eten in je lichaam je cortisol stijgt.  Een stijging van cortisol kan leiden tot slecht slapen. En een slechte nachtrust kan weer het afvallen belemmeren. Andere symptomen bij ketose kunnen zijn: misselijkheid (soms zelfs overgeven), een duizelig gevoel (door een te laag suikergehalte in je bloed) en veel mensen hebben darmproblemen tijdens het dieet. Ze kunnen moeilijk poepen door een tekort aan vezels. Dus ketose is niet gevaarlijk alleen bij diabetespatiënten kan ketoacidose optreden.

Wanneer kies je voor een dieet waarbij je in ketose bent?

Doordat het een vrij rigoureus dieet is raden wij dit alleen aan als je obesitas hebt. Je hebt obesitas als je een BMI van 30 of hoger hebt. Dit kun je makkelijk berekenen door de volgende formule: (gewicht in kilogram/ lengte in meter x lengte in meter) Dus een voorbeeld: BMI = (90 kg / 1.70 x 1.70) = 31.1

Je hebt een gezonde BMI als deze tussen de 18,5 en 25 is. Lees hier meer over het ketogeen dieet

Conclusie ketose

Je lichaam in ketose brengen door middel van een ketogeen dieet is een rigoureus dieet en zorgt ervoor dat je in korte tijd veel gewicht zal verliezen. Dit is alleen niet op langer termijn. Alleen als je daarna overschakelt op een koolhydraatarm dieet zal je het volhouden en zullen de kilo’s eraf blijven.

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Welke kokosyoghurt kun je nu het beste kiezen? 

Ben jij bezig met het keto menu dan raden wij aan om te kiezen voor de kokosyoghurt van het huismerk Albert Heijn. Deze is namelijk laag in koolhydraten. Bij het keto menu is het belangrijk …

Lees verder »
AvondmaaltijdBlog

Gezonde pizza maken

Gezonde pizza klinkt als iets wat we wekelijks willen eten toch? Waar je ook naar verlangt, een gezonde pizza kun je altijd aanpassen naar waar jij op dat moment trek in hebt. Salami, parmaham, bietjes, geitenkaas, olijven of tonijn? Alles kan op je pizza! En wat zo vervelend is.. alles smaakt er ook zo lekker op.

Waar gezond ook vaak mee geassocieerd wordt is: meer tijd. En helaas, bij de pizza is dit ook het geval. Wil je een echte gezonde pizza maken, dan zal je de bodem ook zelf moeten maken. Hoe kun je dat nou het beste doen, zodat je niet op zaterdagmiddag een uur in de keuken staat? Wij vertellen je hoe, met welke ingrediënten en geven je tips hoe je de pizza kunt beleggen. En zoals jullie van ons gewend zijn, alles op een verantwoorde manier en koolhydraatarm!

Lees verder »
Blog

Wat kun je eten na het sporten?

Of je nu regelmatig sport of niet, de maaltijd na het sporten is belangrijk! Het bepaalt namelijk hoe snel je spieren zich gaan herstellen. Hoe sneller je de getrainde spiergroepen weet te herstellen, hoe sneller je ook weer die spiergroepen kan trainen.

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.