Gezond en slank met Nederlands populairste weekmenu’s.

Afvallen én lekker eten wij maken het mogelijk.

Ontdek het geheim van de Foodsisters weekmenu’s. Iedereen kan het!

Pak je energie terug. Geef je gezondheid een boost met onze weekmenu’s.

Makkelijk, praktisch en lekker afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Al 5 jaar in de top 10 bestverkochte dieetboeken bij bol.com

Simpel afvallen met lekkere recepten. Voor iedereen!

Maak vandaag een start naar een fit en energiek leven.

Verlies makkelijk gewicht met de beste koolhydrraatarme weekmenu’s van Nederland.

Ketonen: wat betekent het?

In deze blog leggen we uit hoe ketonen ontstaan en of ze gevaarlijk zijn.

Achtergrondinformatie

Bij een ketogeen dieet eet je veel vetten, weinig eiwitten en zeer weinig koolhydraten. Het klassieke ketogeen dieet bestaat dan ook ui 80% vet, 20% eiwit en koolhydraten. Met het ketogeen dieet gebruikt je lichaam vetten voor energie, in plaats van koolhydraten. Normaal worden de koolhydraten die je eet afgebroken tot glucose (suiker). De glucose komt in het bloed terecht en wordt gebruikt voor je lichaamscellen waaronder je hersenen en spieren. Bij het ketogeen dieet krijg je heel weinig koolhydraten binnen, hierdoor krijg je heel weinig glucose in het bloed. Maar je cellen hebben energie nodig, daarom gaat je lichaam over op het verbranden van vetten. Bij het afbreken van vetten worden er ketonen gevormd. De ketonen die gevormd zijn worden door de hersenen en spieren gebruikt als energie. Dit proces heet ketose.

Wil je graag een voorbeeld van een ketogeen weekmenu? Vraag hem hier gratis aan!

Er bestaan 3 soorten ketonen:

  • B-hydroxybutaraat
  • Aceton
  • Acetoacetaat

Wanneer gaat je lichaam over op ketose?

Aan het begin van het ketogeen dieet gaat je lichaam de opgeslagen glucose (glucogeen-voorraden) verbranden. Wanneer je geen koolhydraten meer eet kunnen er ook geen reserves van glucose worden op geslagen. Je lichaam gaat dan opzoek naar een andere brandstof voor de lichaamscellen. Het lichaam gaat ongeveer na 48 uur over op de vetverbranding bij een ketogeen dieet. De vetten worden afgebroken tot ketonen en gebruikt als brandstof voor de hersenen en spieren.

Voor mensen zonder diabetes is het ketogeen dieet niet gevaarlijk. De insuline en glucagon regelen de bloedsuikerspiegel.

Bij mensen met diabetes werkt het insulineregelaar in het lichaam vaak niet goed. Daarom wordt er insuline toegediend met een spuit of wordt er medicatie gegeven. Door een tekort aan insuline kan de glucose in het bloed  niet worden opgenomen door de cellen. Maar met het ketogeen dieet krijg je geen tot amper koolhydraten binnen die glucose leveren. Wanneer je dus weinig koolhydraten eet en nog steeds veel medicijnen neemt kunnen de medicijnen hun werk niet goed doen. Het is daarom ook noodzaak om de verhouding tussen de hoeveelheid glucose en insuline in het bloed goed op elkaar af te stemmen. Wanneer dit niet het geval is ontstaat er ketoacidose waardoor je in coma kan raken.

Alleen mensen met diabetes kunnen ketoacidose krijgen. Bij ketoacidose vind er verzuring plaats in het bloed. Doordat de glucose niet gebruikt kan worden door een gebrek aan insuline gaat het lichaam ketonen maken uit vetten. Hierdoor vind er verzuring plaats in heet bloed en ontstaat er ketoacidose.

Deel bericht:

Ontvang ons
gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Gerelateerde berichten

AvondmaaltijdKetogeen dieet

Keto sperziebonen salade

Wie zegt dat een salade altijd sla moet bevatten? In deze salade gebruiken we sperziebonen als basis.

Lees verder »
BlogKoolhydraatarmTussendoortje

Koolhydraatarme tussendoortjes

Gezonde koolhydraatarme tussendoortjes zijn vaak moeilijk zelf te verzinnen. In de blog geven we 21 voorbeelden van gezonde tussendoortjes (koolhydraatarm) Afvallen wordt een stuk gemakkelijker vol te houden als je regelmatig iets eet. In de Foodsisters weekmenu’s mag je drie keer per dag iets tussendoor eten. Zo voorkom je een dip of lekkere trek, waardoor je anders snel de verkeerde dingen zou kiezen. Kies iets gezonds zoals fruit, yoghurt. Deze koekjes leveren je belangrijke bouwstoffen omdat ze niet van tarwemeel maar van amandelmeel en lupinemeel zijn gebakken.

Lees verder »
BlogReview

Hendriëtte (-30kg)

Het volgen van de weekmenu’s is voor mij de sleutel geweest. Diëten voelt als een verplichting voor mij. Dat heb ik losgelaten.

Lees verder »

Inloggen

Meld je aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief