Hoeveel koolhydraten per dag?

Misschien wil je wel starten met koolhydraatarm eten, maar vraag je je af hoeveel koolhydraten je dan per dag mag eten? Heb je geen koolhydraten nodig voor het functioneren van je hersens? En wat is het verschil tussen koolhydraatarm eten en het keto-dieet. In deze blog geven wij uitleg.

Koolhydraatarm, koolhydraatbeperkt of het keto-dieet, allemaal termen die je misschien wel voorbij ziet komen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?

KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM ONZE VIDEO TE BEKIJKEN OF LEES HIERONDER VERDER.

 

Koolhydraatarm eten, is altijd een goed idee.

Minder koolhydraten eten en dan vooral de snelle koolhydraten brengt altijd gezondheidsvoordelen met zich mee.
Zoals een stabielere bloedsuiker spiegel, je honger- en verzadigingssysteem werkt beter. Je blijft insuline gevoelig.
Want als je lichaam de hele dag door insuline aan moet maken, omdat je steeds koolhydraten blijft eten, dan gaat dat systeem steeds minder efficiënt werken.
Daarnaast is het zo dat voeding die vaak veel koolhydraten bevat, per calorie minder voedingsstoffen bevat. Denk bijvoorbeeld aan een bruin broodje of een cracker ten opzichte van een goed gevulde maaltijd salade met vis, ei, sperziebonen en sla.
Het gaat dus niet alleen om dat je NIET de koolhydraten eet, maar vooral wat eet je daarvoor in de plaats wel?

Maar hoeveel koolhydraten eet je dan per dag?

Kan je helemaal zonder koolhydraten of eet je altijd nog wel iets aan koolhydraten. Hoe zit dat nu precies?
Over het algemeen worden er verschillende koolhydraatarme methodes genoemd, die worden ingedeeld op basis van de hoeveelheid koolhydraten per dag.

Koolhydraatbeperkt (ca. 80-120 gram koolhydraten per dag)
Je eet 2 stuks fruit per dag en je doel is op gewicht blijven.

Koolhydraatarm (ca. 50-80 gram koolhydraten per dag)
Je wilt afvallen en eet alleen de gezonde koolhydraten (bv. bulgur, haver, fruit, quinoa)
De hoeveelheid fruitsuiker beperk je door 1 stuk fruit per dag te eten en verder haal je je vitamines en mineralen vooral uit je groenten.

Keto-dieet (max. 30 gram koolhydraten per dag)
Je eet geen fruitsuiker en ook groenten hoog in koolhydraten beperk je.

Hoeveel koolhydraten jij precies nodig hebt is afhankelijk van wat jouw doel is. (wil je afvallen dan eet je minder koolhydraten dan dat je koolhydraatbeperkt eet met als doel een gezonde leefstijl)

Verder is het afhankelijjk van dagelijkse hoeveelheid beweging, leeftijd en geslacht, hoeveelheid spiermassa

Als je diabetes type 2 hebt kan je veel baat hebben bij het minderen van koolhydraten, omdat je mogelijk je medicatie moet aanpassen overleg je dit eerst met je arts of diabetes verpleegkundige.

Als eerste gaan we kijken naar het keto- dieet. Dat is de strengste variant. Je echt minimaal 20 maar maximaal 30 gram koolhydraten per dag. En daar zit je best wel snel aan. Als je één muesli reep eet.

Waarom eet je bij het keto-dieet zo weinig koolhydraten? Dat komt omdat je het lichaam in ketose wilt brengen. Dat is een vetverbrandingsstaat, je traint je lichaam dus om zijn eigen vet als energiebron te gebruiken.

Een voordeel is dat je snel gewicht verliest, dus het kan je helpen het afvallen een boost te geven. het afvallen. Het nadeel is dat je voedingskeuze beperkt is. Een appel kan dus niet bij het keto-dieet omdat dit teveel koolhydraten bevat. Eet je dus langdurig keto dan kan het heel lastig worden om je lichaam van alle voedingsstoffen te zien, omdat je qua groente en fruitkeuze beperkt wordt. Laat staan dat je nog een keer een broodje kan eten.

Wat eet je bij een keto-dieet? Nou zo goed als geen koolhydraten dus. De koolhydraten die je eet komen vooral uit groenten. Verder eet je veel gezonde vetten zoals vlees, vis noten en zaden. En eet je bij dit dieet ook relatief veel eieren.

Bij koolhydraatarm eten is er meer ruimte voor koolhydraten, maar vooral de gezonde koolhydraten. Dan eet je 50 tot 80 koolhydraten per dag.

Net als bij het keto dieet eet je nog steeds hoofdzakelijk veel groenten aangevuld met vlees, vis, noten en eieren. Maar er is nu ook wat meer ruimte voor gezonde koolhydraten. Dat zijn de koolhydraten uit fruit, maar het kunnen ook andere langzame koolhydraten zijn, zoals bulgur, haver, zoete aardappel of bijvoorbeeld linzen.

Dit is een gezond en gevarieerd eetpatroon en kan een goede basis zijn om je hele leven te eten.

Als je niet meer wilt afvallen stap je over op een koolhydraatbeperkt voedingspatroon.

Je kan dan als je niet meer af wilt vallen een extra stuk fruit en wat extra langzame koolhydraten toevoegen. Maar producten van tarwemeel passen niet in dit eetpatroon.

De gedachte daarachter is dat bewerkte tarwe ook in je lichaam snel omgezet wordt in glucose. Wat weer zorgt voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dus producten als crackers, muesli repen, koek, wraps, macaroni passen hier niet in thuis.

Nou is bekend dat de gemiddeld Nederlander best wel wat koolhydraten eet op een dag.

Dat komt vooral omdat we een broodland zijn. En we veel horen dat brood een goede bron van jodium is, nu is dat natuurlijk niet van nature zo. Dat is toegevoegd aan het zout waarmee het brood wordt gebakken. Eet je dus weinig brood dan moet je in de gaten houden dat je af en toe wat jodium bijvoorbeeld in de vorm van een supplement toevoegt

Je hersens hebben koolhydraten nodig om te functioneren.

Soms hoor je: koolhydraatarm eten is niet goed, want je hebt koolhydraten nodig voor het functioneren van je hersens. Dat klopt, maar het is een misverstand dat je bij koolhydraatarm eten geen enkele koolhydraat meer eet en je hersenen hebben zeker niet de 200 gram snelle koolhydraten die we nu eten nodig.  Zo zit in de groenten die je eet vaak al voldoende koolhydraten.

Conclusie koolhydraatarm eten is niet zo heel spannend. Je laat eigenlijk vooral de bewerkte producten staan en beperkt de fruitsuiker dat vervang je door het eten van extra groenten.

Aan de slag met gezond en koolhydraatarm lunchen? Hier hebben wij nog wat lekkere lunch recepten: 

Venkelsoep

Spinazie salade

Salade met grapefruit en granaatappelpitjes

 

Alvast eet smakelijk. 

 

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

AvondmaaltijdBlogRecept

Spelt met groene asperges en peterseliesaus

Zowel warm als koud is deze spelt salade heerlijk. En snel op tafel. Dit recept komt uit ons jaarprogramma. Elk seizoen genieten van heerlijke Foodsisters recepten.

 Bereidingstijd: 15 minuten

Lees verder »
AvondmaaltijdBlogKoolhydraatarm

Courgette spaghetti met bolognaisesaus

Voor als je snel lekkere koolhydraatarme maaltijd wilt maken hebben wij dit recept uit ons 8 weken slank kookboek voor je.

 Bereidingstijd: 10 minuten

Lees verder »
Blog

Niet aankomen op vakantie

Niet aankomen op vakantie, hoe doen de Foodsisters dat? Als we met vakantie gaan zijn we qua eten wat flexibeler.

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.