Gezond en slank met Nederlands populairste weekmenu’s.

Afvallen én lekker eten wij maken het mogelijk.

Ontdek het geheim van de Foodsisters weekmenu’s. Iedereen kan het!

Pak je energie terug. Geef je gezondheid een boost met onze weekmenu’s.

Makkelijk, praktisch en lekker afvallen was nog nooit zo makkelijk.

Al 5 jaar in de top 10 bestverkochte dieetboeken bij bol.com

Simpel afvallen met lekkere recepten. Voor iedereen!

Maak vandaag een start naar een fit en energiek leven.

Verlies makkelijk gewicht met de beste koolhydrraatarme weekmenu’s van Nederland.

Hoeveel koolhydraten per dag?

Misschien wil je wel starten met koolhydraatarm eten, maar vraag je je af hoeveel koolhydraten je dan per dag mag eten? Heb je geen koolhydraten nodig voor het functioneren van je hersens? En wat is het verschil tussen koolhydraatarm eten en het keto-dieet. In deze blog geven wij uitleg.

Koolhydraatarm, koolhydraatbeperkt of het keto-dieet, allemaal termen die je misschien wel voorbij ziet komen. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?

KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM ONZE VIDEO TE BEKIJKEN OF LEES HIERONDER VERDER.

 

Koolhydraatarm eten, is altijd een goed idee.

Minder koolhydraten eten en dan vooral de snelle koolhydraten brengt altijd gezondheidsvoordelen met zich mee.
Zoals een stabielere bloedsuiker spiegel, je honger- en verzadigingssysteem werkt beter. Je blijft insuline gevoelig.
Want als je lichaam de hele dag door insuline aan moet maken, omdat je steeds koolhydraten blijft eten, dan gaat dat systeem steeds minder efficiënt werken.
Daarnaast is het zo dat voeding die vaak veel koolhydraten bevat, per calorie minder voedingsstoffen bevat. Denk bijvoorbeeld aan een bruin broodje of een cracker ten opzichte van een goed gevulde maaltijd salade met vis, ei, sperziebonen en sla.
Het gaat dus niet alleen om dat je NIET de koolhydraten eet, maar vooral wat eet je daarvoor in de plaats wel?

Maar hoeveel koolhydraten eet je dan per dag?

Kan je helemaal zonder koolhydraten of eet je altijd nog wel iets aan koolhydraten. Hoe zit dat nu precies?
Over het algemeen worden er verschillende koolhydraatarme methodes genoemd, die worden ingedeeld op basis van de hoeveelheid koolhydraten per dag.

Koolhydraatbeperkt (ca. 80-120 gram koolhydraten per dag)
Je eet 2 stuks fruit per dag en je doel is op gewicht blijven.

Koolhydraatarm (ca. 50-80 gram koolhydraten per dag)
Je wilt afvallen en eet alleen de gezonde koolhydraten (bv. bulgur, haver, fruit, quinoa)
De hoeveelheid fruitsuiker beperk je door 1 stuk fruit per dag te eten en verder haal je je vitamines en mineralen vooral uit je groenten.

Keto-dieet (max. 30 gram koolhydraten per dag)
Je eet geen fruitsuiker en ook groenten hoog in koolhydraten beperk je.

Hoeveel koolhydraten jij precies nodig hebt is afhankelijk van wat jouw doel is. (wil je afvallen dan eet je minder koolhydraten dan dat je koolhydraatbeperkt eet met als doel een gezonde leefstijl)

Verder is het afhankelijjk van dagelijkse hoeveelheid beweging, leeftijd en geslacht, hoeveelheid spiermassa

Als je diabetes type 2 hebt kan je veel baat hebben bij het minderen van koolhydraten, omdat je mogelijk je medicatie moet aanpassen overleg je dit eerst met je arts of diabetes verpleegkundige.

Als eerste gaan we kijken naar het keto- dieet. Dat is de strengste variant. Je echt minimaal 20 maar maximaal 30 gram koolhydraten per dag. En daar zit je best wel snel aan. Als je één muesli reep eet.

Waarom eet je bij het keto-dieet zo weinig koolhydraten? Dat komt omdat je het lichaam in ketose wilt brengen. Dat is een vetverbrandingsstaat, je traint je lichaam dus om zijn eigen vet als energiebron te gebruiken.

Een voordeel is dat je snel gewicht verliest, dus het kan je helpen het afvallen een boost te geven. het afvallen. Het nadeel is dat je voedingskeuze beperkt is. Een appel kan dus niet bij het keto-dieet omdat dit teveel koolhydraten bevat. Eet je dus langdurig keto dan kan het heel lastig worden om je lichaam van alle voedingsstoffen te zien, omdat je qua groente en fruitkeuze beperkt wordt. Laat staan dat je nog een keer een broodje kan eten.

Wat eet je bij een keto-dieet? Nou zo goed als geen koolhydraten dus. De koolhydraten die je eet komen vooral uit groenten. Verder eet je veel gezonde vetten zoals vlees, vis noten en zaden. En eet je bij dit dieet ook relatief veel eieren.

Bij koolhydraatarm eten is er meer ruimte voor koolhydraten, maar vooral de gezonde koolhydraten. Dan eet je 50 tot 80 koolhydraten per dag.

Net als bij het keto dieet eet je nog steeds hoofdzakelijk veel groenten aangevuld met vlees, vis, noten en eieren. Maar er is nu ook wat meer ruimte voor gezonde koolhydraten. Dat zijn de koolhydraten uit fruit, maar het kunnen ook andere langzame koolhydraten zijn, zoals bulgur, haver, zoete aardappel of bijvoorbeeld linzen.

Dit is een gezond en gevarieerd eetpatroon en kan een goede basis zijn om je hele leven te eten.

Als je niet meer wilt afvallen stap je over op een koolhydraatbeperkt voedingspatroon.

Je kan dan als je niet meer af wilt vallen een extra stuk fruit en wat extra langzame koolhydraten toevoegen. Maar producten van tarwemeel passen niet in dit eetpatroon.

De gedachte daarachter is dat bewerkte tarwe ook in je lichaam snel omgezet wordt in glucose. Wat weer zorgt voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dus producten als crackers, muesli repen, koek, wraps, macaroni passen hier niet in thuis.

Nou is bekend dat de gemiddeld Nederlander best wel wat koolhydraten eet op een dag.

Dat komt vooral omdat we een broodland zijn. En we veel horen dat brood een goede bron van jodium is, nu is dat natuurlijk niet van nature zo. Dat is toegevoegd aan het zout waarmee het brood wordt gebakken. Eet je dus weinig brood dan moet je in de gaten houden dat je af en toe wat jodium bijvoorbeeld in de vorm van een supplement toevoegt

Je hersens hebben koolhydraten nodig om te functioneren.

Soms hoor je: koolhydraatarm eten is niet goed, want je hebt koolhydraten nodig voor het functioneren van je hersens. Dat klopt, maar het is een misverstand dat je bij koolhydraatarm eten geen enkele koolhydraat meer eet en je hersenen hebben zeker niet de 200 gram snelle koolhydraten die we nu eten nodig.  Zo zit in de groenten die je eet vaak al voldoende koolhydraten.

Conclusie koolhydraatarm eten is niet zo heel spannend. Je laat eigenlijk vooral de bewerkte producten staan en beperkt de fruitsuiker dat vervang je door het eten van extra groenten.

Aan de slag met gezond en koolhydraatarm lunchen? Hier hebben wij nog wat lekkere lunch recepten: 

https://foodsisters.10web.site/recepten/soep/venkelsoep/

https://foodsisters.10web.site/recepten/avondmaaltijd/spinaziesalade/

https://foodsisters.10web.site/recepten/avondmaaltijd/salade-met-grapefruit-en-granaatappelpitjes/

 

Alvast eet smakelijk. 

 

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Gerelateerde berichten

BlogKerstVegetarisch

Kerstvoorgerecht met avocado

Een kerst-voorgerecht met avocado waarmee je iedereen blij maakt. Door de neutrale smaken zal je hier niet snel de plank mee mis slaan.

 Voorbereiding: 25 minuten
  Baktijd: 40 minuten
   Oventemperatuur: 180 ºC

Lees verder »
BlogKerstVoorgerecht

Kerstvoorgerecht met tonijn

Een lekker kerstvoorgerecht die makkelijk van te voren klaar te maken is. Zo heb je nog genoeg tijd om gezellig met je familie of vrienden bij te praten.

Lees verder »
BlogKerstTussendoortje

Kerststol recept

Tip: Deze verrukkelijke kerststol ga je na vandaag elk jaar met kerst maken. En misschien vind je de kerststol zelfs wel zo lekker dat je hem ook maakt als oud en nieuw-stol, verjaardags-stol, omdat ik het verdiend heb-stol of omdat je gewoon zin had om iets lekker te bakken-stol.
Zelf vinden wij de kerststol uit de supermarkt altijd veel te zoet en droog smaken. Dit recept is zo lekker dat je nooit meer anders wilt. Veel bakplezier!

  Bakken: 40 minuten
   Oventemperatuur: 180 ºC

Lees verder »

Inloggen

Meld je aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Tot ziens!

Fijne dag nog en vergeet niet ons gratis weekmenu aan te vragen.

Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten? Vul hieronder je gegevens in.

Aanmelden
salade-menu

Ja, ik me wil graag inschrijven bij Foodsisters en het gratis weekmenu ontvangen.

Maak van afvallen een feestje! Een week lang genieten van onze heerlijke en makkelijke recepten. Vul hieronder je gegevens in

[activecampaign form=10 css=1]