Hoe gezond zijn crackers?

Crackers.. letterlijk in alle soorten en maten te koop. Wanneer iemand tegen je zegt: wil je even wat crackers halen, wat haal je dan? Het aanbod is zo groot: volkoren crackers,  spelt crackers, crackers met kaas enzovoorts. Welke zijn nou gezond? We lichten er een paar voor je uit en zorgen ervoor dat de keuzestress wat minder wordt.

De ene cracker is de andere niet

De voedingswaarde van 6 toegelichte crackers

Wat zijn de ingrediënten van deze crackers?

Jip en Jij crackers

Welke cracker uit de supermarkt is volgens ons de gezondste?

De ene cracker is de andere niet

Wanneer je wil afvallen moet je crackers eten, omdat er minder calorieën inzitten dan in een paar sneetjes brood. Maar is dat wel zo? Wist je dat veel crackers eigenlijk erg laag in voedingswaarden zijn. Het verzadigingsgevoel van een cracker hangt  af van de ingrediëntenlijst. Betrap jij jezelf er wel eens op dat je meer dan twee crackers neemt? Misschien toch even voor een ander soort cracker kijken of een andere lunch combinatie. 

De voedingswaarde van zes crackers

Om je wat meer inzicht te geven in de voedingswaarde van deze populaire crackers. 

 

Product (per 100 g) Energie (kcal) Eiwit (g) Koolhydraten (g) Vet (g) Vezels (g)
AH volkoren knäckebröd 370 11 63 5 14
AH luchtige crackers tarwe 380 12 70 4 7,5
Bolletje volkoren knäckebröd 390 13 63 7,3 11
LU minicrackers olijfolie & oregano 435 13,5 66 13,5 4
AH Stevige spelt crackers 475 15 60 18 6,5
AH dunne kaascrackers 475 18 42 23 13

 

Wat zijn de ingrediënten van deze crackers?

Kom maar door met die ingrediëntenlijst! Welke vind jij het gezondst?

 

Product Ingrediëntenlijst
AH volkoren knäckebröd 56% volkorenmeel (rogge, tarwe), tarwebloem, plantaardige olie (palm, raap), voedingsvezel (inuline), gist, zout, roggemoutmeel, paneermeel (tarwe, sesam, rogge, gerst), antioxidant (ascorbinezuur).
AH luchtige crackers tarwe 51% volkorentarwemeel, 41% tarwebloem, 3,5% tarwemoutmeel, zonnebloemolie, suiker, vegetarisch weipoeder, zout.
Bolletje volkoren knäckebröd TARWEMEEL (waarvan 52% volkoren), plantaardige oliën (palm, raap), plantaardige vezels, gist, zout, GERSTEMOUTEXTRACT, paneermeel (bevat TARWE, ROGGE, GERST en SESAMZAAD). Kan sporen bevatten van andere glutenbevattende granen, eieren, soja en melk.
LU minicrackers olijfolie & oregano TARWEBLOEM 92%, olijfolie 6,6%, palmolie, zout, HAVERVLOKKEN, ROGGEVLOKKEN, GERSTEVLOKKEN, zuurteregelaar (natriumwaterstofcarbonaat), gedroogde oregano 0,5%, GERSTEMOUTMEEL, gist, antioxidant (rozemarijnextract)
AH Stevige speltcrackers 34% SPELTbloem, 21% volkoren SPELTmeel, maïsbloem, plantaardig vet (palm, kokos), 6% SPELTvlok, 5% lijnzaad, gist, raapolie, scharrelEI, zout, GERSTemoutmeel , emulgator (E471), voedingszuur (citroenzuur), kleurstof (caroteen), vitamine A, vitamine D
AH dunne kaascrackers 52% volkoren TARWEmeel, SESAMzaad, lijnzaad, 7% pompoenpit, raapolie, MELK, scharrelEI, gist, TARWEzemel, GERSTEmoutmeel, zout, stremsel, zuursel, kleurstof (caroteen), conserveermiddel (E251)

 

Opvallend is dat de AH volkoren knäckebröd het minste calorieën bevat, maar wel de grootste hoeveelheid aan meel. Als 56% bestaat uit volkorenmeel bestaat, wat zit er dan in de rest van de cracker? Vaak is minder dan de helft van de crackers gevuld met meel en de rest zijn allemaal toegevoegde ingrediënten, zoals kleurstof, zoetstof of suiker.

Jip en Jij crackers

Een goed voorbeeld van een voedzame cracker is die van Jip en Jij. Dit is op basis van lupinemeel, waardoor het eiwitrijk is. De verhouding koolhydraten is ook laag, wat gunstig is als je wilt afvallen. 

 

Voedingswaarde cracker oude kaas van Jip en Jij:

 

Product (per stuk) Energie (kcal) Eiwit (g) Koolhydraten (g) Vet (g) Vezels (g)
Cracker kaas 110 6 5,5 6,3 2,7

 

Ingrediënten: Lupinemeel, meergranenmix (tarwemeel, tarwegluten,lijnzaad, sesamzaad, zonnebloempitten, sojabloem, sojazemelen, roggebloem), roomboter (bevat melk), oude kaas 48+ (bevat melk) (11%), scharrelei gist

De ingrediëntenlijst is ook een stuk korter wanneer je die vergelijkt met andere crackers. Ook zitten er geen kleurstoffen, suiker of andere E-nummers aan toegevoegd. Dit is dus een cracker die goed is voor je lijf. Voor meer informatie over deze crackers kan je naar de website gaan: www.jipenjij.com.

Welke cracker uit de supermarkt is volgens ons de gezondste?

Dat is de vezelrijke cracker van Wasa. Rijk aan vezels door de roggemeel die in de cracker verwerkt zit. De ingrediëntenlijst:

Volkoren ROGGEMEEL (57 g*), TARWEZEMELEN (27 g*), HAVERVLOKKEN (13 g*), SESAMZAAD (8 g*), TARWEKIEMEN, zout, 

Helemaal geen verborgen suikers, E-nummers of andere vulmiddelen. Dit zou dus een prima optie zijn. 

Echter horen we nog steeds vaak dat het eten van de crackers niet voldoende vult. Zeker wanneer je dit iedere dag zou toevoegen. Een combinatie van de crackers met een salade of soep zou dus een betere optie zijn. Wissel de crackers dus een beetje af in de week. Wij raden aan: 

  • Voeg max. 2 crackers per dag toe en wissel dit dan zoveel mogelijk af in de week. 
  • Kies om de dag voor een lunch met crackers en kies op dagen zonder de crackers voor een salade, soep, groente omelet of een proteïne brood met genoeg beleg. Inspiratie nodig? lees hier verder. 
  • Voeg wat tussendoortjes toe aan de lunch met crackers. Zoals bijvoorbeeld wat groente, een eitje of wat noten. Dit kun je in je beleg verwerken of er los bij eten. 

Ons tussendoortjes boek zou je hierbij kunnen helpen. 

Wat extra lunch inspiratie nodig? Hier hebben wij nog wat lekkere lunch recepten: 

Venkelsoep

Spinazie salade

Salade met grapefruit en granaatappelpitjes

 

Alvast eet smakelijk. 

 

Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Niet aankomen op vakantie

Niet aankomen op vakantie, hoe doen de Foodsisters dat? Als we met vakantie gaan zijn we qua eten wat flexibeler.

Lees verder »
Vervangers voor ei
Blog

Vervangers voor ei

Eieren komen vaak voor in onze weekmenu’s. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen.  Echter krijgen wij soms de vraag hoe je eieren nu kunt vervangen. Je kan er bijvoorbeeld allergisch voor zijn of vindt ze …

Lees verder »
Blog

Wat kies je tijdens de vakantie?

Uiteraard voelt iedereen die op dit moment een vakantie in het vooruitzicht heeft zich extreem gelukkig. Maar ook kan bij je de vraag opborrelen: “Wat ga ik eten? ik wil niet aankomen” We delen in deze blog onze tips

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.