Welk broodbeleg is het gezondst?

Wij kregen in onze challenge facebookgroep vaak de vraag: Welk beleg kun je het beste op de toast of crackers doen? Dat vonden wij wel een klein onderzoekje waard.

Er is zo veel keuze. We wisten even niet meer welke we moesten kiezen om te gaan vergelijken. Daarom hebben we eerst maar een indeling gemaakt in:

  • Zoet beleg
  • Hartig beleg
  • Vleeswaren

We beginnen met de vleeswaren. We hebben dit als volgt ingedeeld:

Groen= mager, minder dan 4 gram verzadigd vet per 100 gram

Oranje= gemiddeld vet, 4-5 gram verzadigd vet per 100 gram

Rood = Vet, meer dan 5 gram verzadigd vet per 100 gram

grafiek vleeswaar2

 

Eigenlijk is het heel makkelijk alles wat eindigt op –worst bevat teveel vet en is dus niet goed voor de lijn. Neem dus maximaal 1 keer per week een rood product. Verbaasd zijn we over Filet Americain in het rijtje. Dit wordt veel gegeten omdat mensen denken dat dit een skinny keuze is. Maar kijk eens naar de tabel met 255 kcal per 100 gram valt dit niet echt in de categorie: mager.

Janneke heeft dit broodbeleg na een les microbiologie van haar mijn menu geschrapt. Ook de Keuringsdienst van warenheeft hier een keer een mooie uitzending over gemaakt.

Daarbij hebben we ook even de ingrediënten voor jullie opgezocht:

Ingrediënten: 65% rundvlees, zonnebloemolie, water, tomaat, EIGEEL, zout, azijn, paprika-extract, rijstzetmeel, appelsap, ui, dextrose, MELKEIWIT, MELKPOEDER, kruiden (o.a. MOSTERD), specerijen, knoflookextract, gehydrolyseerd plantaardig eiwit (SOJA, maïs), suiker, glucosestroop, stabilisatoren (E450, E451, E452, E466), zuurteregelaars (E270, E325, E330, E331), antioxidanten (E301, E392), aroma, conserveermiddelen (E202, E211, E250).

Er staan maar liefst 34 ingrediënten opgesomd. Daarbij vragen wij ons af, hoe natuurlijk is dit product nog? Er zit onder andere drie soorten suiker in. Waarom de fabrikant dit nodig vindt begrijpen wij niet.

7 soorten vleeswaren vallen onder de groene keuze. Voldoende variatie dus als je op je gewicht wilt letten. Ben je geen vleeseter? Hier vind je gezonde keuzes zonder vlees.

Volgende week zoet beleg!

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Ervaring Rinus

Rinus: “Ik ben inmiddels op eenvoudige wijze meer dan 16 kilo lichter. En dat zonder honger te lijden.”

Lees verder »
Blog

Ervaring Yvonne

Ik voel me zo heerlijk! Ik heb geen opgeblazen gevoel en lichaam meer, geen maagzuur ’s nachts, ben inmiddels 8 kg kwijt

Lees verder »
Blog

Ik lust iets niet uit jullie recept waarvoor kan ik dit vervangen?

Stel je lust geen garnalen of champignons dan mag je het altijd uit de recepten weglaten. Groente mag je uiteraard altijd vervangen voor andere groente. Hieronder een lijst met vervangers voor ingrediënten als je die …

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Welkom op onze vernieuwde website!

Doe ook mee met onze nieuwe  GRATIS suiker challenge! Klik hier voor meer informatie.

En ontvang een gratis weekmenu!

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.