Wat kun je eten na het sporten?

Of je nu regelmatig sport of niet, de maaltijd na het sporten is belangrijk! Het bepaalt namelijk hoe snel je spieren zich gaan herstellen. Hoe sneller je de getrainde spiergroepen weet te herstellen, hoe sneller je ook weer die spiergroepen kan trainen.

Na het sporten kun je altijd drie doelen in gedachten houden die je met een goede maaltijd kan behalen.

  1. Je energie weer op niveau te brengen omdat je zojuist veel energie hebt verbruikt
  2. De benodigde eiwitten eten om opbouw van spieren te stimuleren
  3. De juiste vitamines en mineralen binnen te krijgen voor groei

Koolhydraten

Tijdens het sporten verbrand het lichaam altijd eerst koolhydraten. Omdat je met het koolhydraatarme dieet in de vetverbrandingsfase wil komen kun je deze weer voorzichtig aanvullen na het sporten. Dit kan bijvoorbeeld al met een bakje kwark met wat fruit of een omelet met groente en een cracker. Dit hoeft niet direct een grote hoeveelheid koolhydraten te zijn. Zeker niet als je niet meer dan 3x in de week intensief sport. Er is namelijk altijd een verschil tussen bewegen en sporten. – Meer lezen klik dan hier –

Wanneer je langer dan 1,5 uur gaat sporten moet het lichaam wel aangevuld worden met koolhydraten. Dit kan dan al tijdens het sporten plaatsvinden. Je kunt het dan aanvullen met een sportdrank of met wat fruit tussendoor.

Eiwitten

Je spieren zijn grotendeels opgebouwd uit eiwitten. Tijdens het sporten, scheur je deze eiwitverbindingen zodat de ruimte tussen de scheurtjes opgevuld kan worden met nieuwe eiwitten (uit je voeding). Zo groeien de spieren.

Waar zitten eiwitten in:

    • ei
    • vlees (gevogelte, rood vlees)
    • vis
    • zuivel (kaas, yoghurt, kwark)
    • noten
    • quinoa

10 tips; eten na het sporten

  1. Een bakje kwark of soja yoghurt met noten en fruit (blauwe bessen, frambozen of een kiwi)
  2. Een omelet of gebakken ei met groente
  3. Een stukje vlees/vis met groente
  4. Quinoa
  5. Soja boontjes
  6. Salade met vis/vlees en bijvoorbeeld een gekookt ei
  7. Een stuk fruit met een glas melk
  8. Groente wrap met falafel of kip, hummus en yoghurt saus
  9. Of deze heerlijke zomerse salade met meloen en ham
  10. Een stukje vis met wat groente of een haring
Deel bericht:

Ontvang ons gratis e-book

Met het koolhydraatarme weekmenu van de Foodsisters vol gezonde en suikervrije recepten.

Recente blogs

Blog

Hoe gezond zijn crackers?

Crackers.. letterlijk in alle soorten en maten te koop. Wanneer iemand tegen je zegt: wil je even wat crackers halen, wat haal je dan? Het aanbod is zo groot: volkoren crackers,  spelt crackers, crackers met …

Lees verder »
Blog

Welke kokosyoghurt kun je nu het beste kiezen? 

Ben jij bezig met het keto menu dan raden wij aan om te kiezen voor de kokosyoghurt van het huismerk Albert Heijn. Deze is namelijk laag in koolhydraten. Bij het keto menu is het belangrijk …

Lees verder »
AvondmaaltijdBlog

Gezonde pizza maken

Gezonde pizza klinkt als iets wat we wekelijks willen eten toch? Waar je ook naar verlangt, een gezonde pizza kun je altijd aanpassen naar waar jij op dat moment trek in hebt. Salami, parmaham, bietjes, geitenkaas, olijven of tonijn? Alles kan op je pizza! En wat zo vervelend is.. alles smaakt er ook zo lekker op.

Waar gezond ook vaak mee geassocieerd wordt is: meer tijd. En helaas, bij de pizza is dit ook het geval. Wil je een echte gezonde pizza maken, dan zal je de bodem ook zelf moeten maken. Hoe kun je dat nou het beste doen, zodat je niet op zaterdagmiddag een uur in de keuken staat? Wij vertellen je hoe, met welke ingrediënten en geven je tips hoe je de pizza kunt beleggen. En zoals jullie van ons gewend zijn, alles op een verantwoorde manier en koolhydraatarm!

Lees verder »

Inloggen

Meld je hier aan voor het gratis weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

Meld je hier aan voor het gratis keto-weekmenu en ontvang de nieuwsbrief

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience.